Komisja Europejska zatwierdziła francuski program pomocy publicznej. Paryż przeznaczy 1,3 mld euro na wsparcie rozwoju technologii niekopalnych (ang. non-fossil technologies), które wzmocnią dostawy energii elektrycznej i dostosują jej podaż do popytu podczas szczytowego zużycia.
Środki podjęte przez Francję mają wpisywać się w politykę dekarbonizacji oraz pozostałe cele Europejskiego Zielonego Ładu. Niekopalne technologie, jak czytamy w przedstawionym przez KE komunikacie, będą działać elastycznie, zapewniając równowagę podaży i popytu w momentach największego zapotrzebowania na energię – np. zimą, „co jest niezbędnym warunkiem integracji zmiennych odnawialnych źródeł energii w systemie”. Z programu będą mogli korzystać duzi przemysłowi odbiorcy energii, a także odbiorcy usług mieszkaniowych oraz innych. Operatorzy będą otrzymywać środki finansowe za gotowość do zmniejszenia lub przesunięcia zużycia przy wysokim popycie oraz za dostarczenie zmagazynowanej wcześniej energii elektrycznej do punktów magazynowania. Jak się dowiadujemy, beneficjenci zostaną wybrani w drodze przetargu, a pomoc trafi do podmiotów, które „zaoferują najniższą kwotę pomocy na oferowany wolumen mocy w ramach limitów mocy sprzedawanej na aukcji”. Pomoc będzie funkcjonować do pierwszego kwartału 2026 r. – wyznaczonego przez Francję terminu reformy mechanizmu zdolności przesyłowych.
Czytaj też: Miliard euro na zieloną transformację. KE akceptuje plan pomocy publicznej Słowacji
Korzyści ponad skutkami ubocznymi
- Poprzez wsparcie dla niekopalnych technologii elastyczności, zaakceptowany dziś program uzupełnia francuski mechanizm zdolności wytwórczych. Program pomoże dopasować popyt na energię elektryczną do podaży, ułatwiając płynną integrację nieciągłych odnawialnych źródeł energii. Równocześnie ewentualne zakłócenia konkurencji są ograniczone do minimum – powiedziała odpowiedzialna za politykę konkurencji wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, Margrethe Vestager. Jak informuje KE, francuski program został oceniony i zatwierdzony na podstawie unijnych zasad dotyczących pomocy publicznej, w tym art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także przyjętych w 2022 r. wytycznych na temat pomocy publicznej w obszarze klimatu, ochrony środowiska i energii(1). 1,3 mld euro, które rozdysponuje rząd nad Sekwaną, ma wspierać „rozwój działalności gospodarczej”, stanowić „konieczny i odpowiedni” środek, zapewniający bezpieczeństwo dostaw oraz elastyczność systemu energetycznego, a także działać jako efekt zachęty dla beneficjentów, którzy bez pomocy nie utrzymaliby ani nie inwestowaliby w zdolność do elastyczności.
Komisja ponadto informuje, że przewidziana pomoc jest w jej ocenie proporcjonalna i odpowiada „rzeczywistym potrzebom finansowym”. Mają jej towarzyszyć zabezpieczenia ograniczającą wsparcie do minimum, w tym przetargowy proces wyłaniania beneficjentów, w którym będą mogły brać udział różne technologie. Aby ocenić wpływ programu na rynek, Francja przedstawi jego ewaluację ex post. Jak podsumowuje KE, pozytywne skutki programu, zwłaszcza dla środowiska (zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem) „przeważają nad wszelkimi możliwymi negatywnymi rezultatami w postaci zakłócenia konkurencji”.
Szymon MajewskiDziennikarz