Rada i Parlament Europejski osiągnęły 14 grudnia 2023 r. wstępne porozumienie w sprawie reformy unijnego rynku energii elektrycznej. Reforma ma na celu zmniejszenie zależności segmentu energii elektrycznej od niestabilnych cen paliw kopalnych, ochronę konsumentów przed skokami cen oraz przyspieszenie wdrażania OZE.
Wstępne porozumienie musi teraz zostać zatwierdzone i formalnie przyjęte przez obie instytucje. Propozycja ta jest częścią szerszej reformy unijnego rynku energii elektrycznej, która obejmuje również rozporządzenie REMIT, skupiające się na poprawie ochrony UE przed manipulacjami na rynku Wstępne porozumienie w sprawie REMIT zostało osiągnięte 16 listopada 2023 r. Komisja przedstawiła wnioski dotyczące reformy unijnego rynku energii elektrycznej 14 marca 2023 r.
- Dzięki tej umowie będziemy w stanie ustabilizować długoterminowe rynki, przyspieszyć wdrażanie odnawialnych i wolnych od paliw kopalnych źródeł energii, zaoferować obywatelom UE bardziej przystępną cenowo energię elektryczną i zwiększyć konkurencyjność przemysłu – przekonywała Teresa Ribera, hiszpańska trzecia wiceprzewodnicząca rządu i minister ds. transformacji ekologicznej i wyzwań demograficznych.
Rada i Parlament zgodziły się dać państwom członkowskim możliwość wyłącznego wspierania umów PPA (ang. Power Purchase Agreement), o ile pozwalają na to warunki, a działania będą zgodne z planami dekarbonizacji państw członkowskich.
Czytaj też: Aukcje OZE coraz mniej atrakcyjne. Wygrywają kontrakty cPPA
Porozumienie nadaje Radzie uprawnienia do ogłaszania kryzysu energetycznego (sytuacja nadzwyczajna) na podstawie wniosku KE, związanego ze średnią hurtową ceną energii elektrycznej lub gwałtownym wzrostem cen detalicznych energii elektrycznej.
Przewiduje się wprowadzenie kontraktów różnicowych (CfD) lub równoważnych systemów o takich samych skutkach jak model stosowany w przypadku finansowania publicznego w formie systemów bezpośredniego wsparcia cen w kontraktach długoterminowych. Kontrakty różnicowe miałyby zastosowanie do inwestycji w nowe instalacje działające w oparciu o energię wiatrową, słoneczną, geotermalną i jądrową.
Przepisy dotyczące dwustronnych kontraktów różnicowych będą miały zastosowanie dopiero po upływie trzyletniego okresu przejściowego od wejścia w życie rozporządzenia w celu utrzymania pewności prawnej dla realizowanych już projektów. Wstępne porozumienie zapewnia elastyczność w zakresie sposobu redystrybucji przychodów generowanych przez państwo za pośrednictwem CfD. Przychody będą redystrybuowane do odbiorców końcowych i mogą być również wykorzystywane do finansowania kosztów systemów bezpośredniego wsparcia cenowego lub inwestycji mających na celu obniżenie kosztów energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.
Patrycja RapackaRedaktor