Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Indyjskie miasta stawiają na elektryczne autobusy

a+a-    Powrót       11 czerwca 2019       Transport   

Największe miasta Indii przestawiają się na elektryczne autobusy; rządowy think tank rekomenduje wycofanie spalinowych autobusów. Delhi zamierza kupić 1 tys. takich pojazdów; testowany był tam m.in. autobus konsorcjum indyjskiego JBM z polskim Solarisem.

Do 2025 r. indyjski rząd planuje wycofać z użytku spalinowe skutery i trójkołowce. Niti Aayog, rządowy think-tank pełniący funkcję komisji planowania, rekomenduje również zrezygnowanie z zanieczyszczających powietrze autobusów.

Władze Delhi nie czekają na wejście nowych przepisów. Na początku marca miasto ogłosiło pierwszy przetarg - na 375 pojazdów. Łącznie, w pierwszej fazie wymiany taboru autobusowego, rząd Delhi zamierza kupić 1000 elektrycznych autobusów. Miasto posiada obecnie ok. 4 tys. pojazdów. Eksperci szacują jednak, że w 29-milionowej aglomeracji potrzeba przynajmniej 10 tys. autobusów.

Pod koniec listopada 2018 r. w Delhi zaczęły się pierwsze testy elektrycznych autobusów. Na trasie linii 534 z Anand Vihar, we wschodniej części miasta, do Mehrauli, na południu Delhi, sprawdzano autobusy konsorcjum JBM-Solaris oraz indyjsko-chińskiego Olectra-BYD. Pokonanie 25 km trasy zajmuje w szczycie niemal dwie godziny.

Indyjskie podwozie i polski silnik

Autobus JBM-Solaris ma mieć zasięg 150-200 km i jeździć przez 10-15 godzin bez ładowania, w zależności od natężenia ruchu w mieście. Konsorcjum w badania inżynieryjne i organizację produkcji zainwestowało ok. 43 mln dol. Fabryki w Faridabadzie i Kosi mają produkować 2 tys. sztuk rocznie.

- Mamy zespół 300 inżynierów, którzy pracowali nad tym projektem - mówił przed inauguracją testów indyjskim mediom szef JBM Nishant Arya. Autobus był budowany na bazie indyjskiego podwozia i polskiego silnika elektrycznego. - Dzięki tej współpracy planujemy stworzyć bezpośrednio i pośrednio 50 tys. miejsc pracy w pierwszej fazie, do 2021 r. i ok. 200 tys. w drugiej fazie, do 2024 r. - powiedział Arya dziennikowi "The Economic Times".

Konkurencją dla indyjsko-polskiego konsorcjum jest głównie Olectra-BYD, spółka joint venture chińskiego potentata w branży BYD Auto. Firma podpisała kontrakt ze stanem Uttarakhand na dostarczenie 500 elektrycznych autobusów. W Telanganie, gdzie na każdy z autobusów otrzymano ministerialne dofinansowanie w wysokości 140 tys. dol., zamówiono 40 pojazdów 12-metrowych. Testy 12-metrowej wersji autobusu zakończono m.in. w miastach Bangalur, Ćandigarh i Radźkot oraz stanie Goa. Pierwsze autobusy tej firmy kursują również w górskim stanie Himaćal Pradeś, gdzie wjeżdżają na przełęcz Rohtang na wysokość 3878 metrów.

Tata Motors, w całości indyjska firma motoryzacyjna, dostarczy z kolei 40 autobusów do Lakhnau.

Zmiany także dla riksz i skuterów

Indyjskie ministerstwo transportu szacuje, że w kraju potrzeba 3 mln nowych autobusów. W całych Indiach jest obecnie ok. 1,9 mln autobusów, z czego 280 tys. należy do spółek państwowych.

Jednak zmiana polityki rządu może objąć również prywatne autobusy i także prywatni przewoźnicy zostaną zmuszeni do wycofania pojazdów z silnikami spalinowymi. Już teraz rząd premiera Narendry Modiego szykuje się do radykalnej reformy pojazdów dwu- i trójkołowych (skutery i riksze motorowe), które stanowią ok. 75 proc. wszystkich pojazdów na drogach. Właściciele dostaną 3-4 lata na wymianę pojazdów na elektryczne.

Amitabh Kant, szef rządowego think tanku Niti Aayog, rekomenduje dodatkowe środki na wsparcie zakupów, projektowania i produkcji pojazdów elektrycznych. Obecnie można korzystać z grantów pochodzących z funduszu o wartości 1,4 mld dol., a kolejne 3 mld dol. uruchomiło w ubiegłym roku ministerstwo ds. rozwoju miast.

Z Delhi Paweł Skawiński (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Radykalne usprawnienia komunikacyjne za 31 mln zł (14 czerwca 2019)Wsparcie finansowe z NFOŚiGW na zakup autobusów elektrycznych dla trzech miast (03 czerwca 2019)Trwają testy elektrycznego mikrobusa (17 maja 2019)NCBR zdecydowało, kto zrealizuje zamówienie na 1082 autobusy bezemisyjne (21 lutego 2019)Jest projekt rozporządzenia ws. dotacji z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony