Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

JSW przystąpiła do stowarzyszenia Hydrogen Europe

   Powrót       26 marca 2019       Planowanie przestrzenne   

Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) przystąpiła do Europejskiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych Hydrogen Europe. Spółka deklaruje, że stawia na wodór jako paliwo przyszłości, pracując nad innowacyjnymi technologiami produkcji tego gazu w swoich koksowniach.

Hydrogen Europe z siedzibą w Brukseli to znaczące europejskie stowarzyszenie wodoru i ogniw paliwowych. Skupia ponad 100 firm przemysłowych, 68 organizacji badawczych oraz 13 stowarzyszeń. Współpracuje z Komisją Europejską oraz najważniejszymi krajowymi instytucjami, urzędami, uczelniami oraz ośrodkami naukowymi na rzecz rozwoju ogniw paliwowych i technologii wodorowych. Do stowarzyszenia należą m.in. firmy 3M, Airbus, Alstom, Anglo American, Audi, BMW GROUP, China Energy, General Motors, Toyota.

Produkcja wodoru w Koksowni Przyjaźń

Przystąpienie do Hydrogen Europe ma umożliwić pogłębienie współpracy JSW z największymi firmami, instytutami oraz stowarzyszeniami stawiającymi na przemysłowe wykorzystanie wodoru. Obecnie grupa JSW pracuje nad uruchomieniem pierwszej instalacji separacji wodoru, który jest produktem ubocznym w procesie produkcji koksu. Według planów spółki, wodór wyprodukowany w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej może w przyszłości zasilać setki bezemisyjnych autobusów, wożących pasażerów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Łącznie wszystkie koksownie należące do grupy JSW mają potencjał produkcyjny sięgający 72 tys. ton wodoru rocznie. Planowana instalacja w Koksowni Przyjaźń pozwoliłaby na wyprodukowanie ok. 8 tys. ton wodoru na rok, o czystości 99,999 proc. H2, co zabezpieczyłoby roczne zapotrzebowanie ponad 900 autobusów lub ponad 4 tys. samochodów osobowych z napędem wodorowym. Spółka analizuje obecnie poszczególne rozwiązania techniczne do separacji wodoru, szczególnie pochodzące z rynku azjatyckiego.

Mobilna stacja tankowania podczas COP24

Podczas grudniowego szczytu klimatycznego JSW uruchomiła m.in. specjalny autobus wodorowy, a także mobilną stację tankowania wodoru. Skorzystali z niej m.in. przedstawiciele stowarzyszenia Hydrogen Europe - szef tej organizacji przyjechał na szczyt klimatyczny z Brukseli do Katowic samochodem o napędzie wodorowym i korzystał ze stacji mobilnej przed siedzibą spółki JSW Innowacje. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)Od 3 lutego nabory na dofinansowanie wysokosprawnej kogeneracji (30 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony