Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
11.08.2025 11 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

3,2 mld euro wsparcia publicznego na badania naukowe i innowacje dotycząc łańcucha wartości baterii

KE zatwierdziła wsparcie publiczne w wysokości 3,2 mld euro udzielone przez siedem państw (Belgię, Finlandię, Francję, Niemcy, Włochy, Polskę i Szwecję) na projekt w zakresie badań naukowych i innowacji dotyczący łańcucha wartości baterii.

   Powrót       11 grudnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, ważny projekt stanowiący przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) zgłoszony wspólnie przez Belgię, Finlandię, Francję, Niemcy, Włochy, Polskę i Szwecję w celu wspierania badań i innowacji we wspólnym europejskim obszarze priorytetowym baterii.

Finansowanie publiczne może odblokować 5 mld euro od prywatnych inwestorów

Siedem państw członkowskich przeznaczy w najbliższych latach około 3,2 mld euro na finansowanie tego projektu. Oczekuje się, że finansowanie publiczne odblokuje dodatkowych 5 mld euro pochodzących z inwestycji prywatnych. Zakończenie realizacji całego projektu zaplanowano na 2031 r. (z uwzględnieniem różnych harmonogramów dla poszczególnych podprojektów).

W projekcie udział weźmie 17 uczestników bezpośrednich, głównie podmiotów branżowych, w tym małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), z których część będzie prowadzić działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim. Uczestnicy bezpośredni będą ściśle współpracować ze sobą, a także z ponad 70 partnerami zewnętrznymi, takimi jak małe i średnie przedsiębiorstwa oraz publiczne organizacje badawcze.

Cztery obszary prac

Uczestnicy projektu i ich partnerzy skupią swoje prace w szczególności na czterech obszarach:

  1. Surowce i materiały zaawansowane: celem projektu jest rozwój zrównoważonych i innowacyjnych procesów umożliwiających wydobycie, koncentrację, rafinację i oczyszczanie rud w celu wytworzenia wysokiej czystości surowców. Jeśli chodzi o zaawansowane materiały (do produkcji katod, anod i elektrolitów), projekt ma na celu udoskonalenie istniejących materiałów lub stworzenie nowych materiałów, które zostaną wykorzystane w innowacyjnych ogniwach baterii.
  2. Ogniwa i moduły: celem projektu jest stworzenie innowacyjnych ogniw i modułów, zaprojektowanych w sposób zapewniający bezpieczeństwo i wydajność, na potrzeby zarówno sektora motoryzacyjnego, jak i innych sektorów (np. stacjonarne magazynowanie energii, elektronarzędzia itp.).
  3. Systemy baterii: celem projektu jest opracowanie innowacyjnych systemów baterii, w tym oprogramowania i algorytmów zarządzania baterią, a także innowacyjnych metod badawczych.
  4. Zmiana przeznaczenia, recykling i rafinacja: projekt ma na celu zaprojektowanie bezpiecznych i innowacyjnych procesów zbiórki, demontażu, zmiany przeznaczenia, recyklingu i rafinacji materiałów pochodzących z recyklingu.

Komisja w szczególności zauważa, że:

  • Łańcuch wartości baterii jest strategicznym łańcuchem wartości dla przyszłości Europy, w szczególności w odniesieniu do czystej i niskoemisyjnej mobilności.
  • Projekt ma szeroki zakres i obejmuje cały łańcuch wartości baterii. Jest on bardzo ambitny i innowacyjny, ponieważ jego celem jest opracowanie technologii i procesów, które nie są obecnie dostępne i które umożliwią znaczącą poprawę wyników i zmniejszenie wpływu na środowisko. Projekt związany jest również ze znacznym ryzykiem technologicznym i finansowym, które mogłoby doprowadzić do upadłości lub znacznych opóźnień. Wsparcie publiczne jest zatem niezbędne, aby zachęcić przedsiębiorstwa do realizacji inwestycji.
  • Wyniki projektu będą przekazywane przez uczestniczące w nim przedsiębiorstwa korzystające ze wsparcia publicznego europejskiej społeczności naukowej i przedstawicielom sektora innym niż uczestniczące przedsiębiorstwa. W rezultacie w całej Europie powstaną pozytywne skutki uboczne. Ostatecznie wszystkie te działania doprowadzą do rozwoju ekosystemu w sektorze baterii na szczeblu UE.
  • Realizacja projektu będzie monitorowana poprzez specjalną strukturę zarządzania złożoną z przedstawicieli władz publicznych z siedmiu uczestniczących państw członkowskich i bezpośrednich uczestników. Komisja będzie również uczestniczyć w posiedzeniach struktury zarządzania. Co roku organizowana będzie konferencja otwarta dla wszystkich zainteresowanych stron, podczas której prezentowane będą najważniejsze wyniki działań uczestników projektu.

Źródło: KE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów (19 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)Przedsiębiorcy do końca lutego mają czas na wniesienie opłaty do bazy BDO (08 stycznia 2025)KE reaguje na kryzys spółki Northvolt (26 listopada 2024)Nowa lista odpadów zwolnionych z ewidencji – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.? (25 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony