Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.04.2021 13 kwietnia 2021

Krakowska linia tramwajowa będzie jedną z największych inwestycji PPP w Polsce

Krakowska linia tramwajowa od ul. Meissnera do Mistrzejowic powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto podpisało umowę na 24 lata z partnerem prywatnym - konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu.

   Powrót       22 grudnia 2020       Transport   

W 2024 r. krakowianie będą mogli szybciej dojechać do Mistrzejowic. 21 grudnia br. została podpisana umowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu na budowę nowej linii tramwajowej. Dzięki wsparciu ze strony rządu, przedsięwzięcie jest realizowane w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), które będzie trwało 24 lata.

Projekt, na który podpisaliśmy umowę, to jeden z największych w Polsce realizowanych w formule PPP. (…) Dzięki wykorzystaniu formuły PPP powstanie nie tylko 4,5 km nowych linii tramwajowych, ale też koszty tej inwestycji zostaną zoptymalizowane – mówił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Przebieg nowej linii tramwajowej

W ramach inwestycji powstanie nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, od skrzyżowania ul. Meissnera z Lema, dalej ul. Meissnera, ul. Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, Jancarza do istniejącej tam pętli tramwajowej.

Umowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu została podpisana na kwotę ok. 1,1, mld zł na okres 24 lat. W pierwszej kolejności wykonawca zabezpieczy finansowanie inwestycji oraz zaprojektuje przebieg trasy do Mistrzejowic (do 2022 r.), następnie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie budowę (od 2022 r. do 2024 r.), ostatnim elementem zawartym w umowie jest dbanie przez okres 20 lat o wybudowaną infrastrukturę (bieżące utrzymanie od 2024 r. do 2044 r.). Po 24 latach miasto przejmie w utrzymanie torowisko.

Czytaj: [Wywiad] PPP to wielkie inwestycje z przemyślanym podziałem ryzyk i zadań

Planowane dofinansowanie inwestycji

Zawarliśmy kontrakt na okres prawie ćwierćwiecza. Mam nadzieję, że wybrany partner prężnie zrealizuje tę inwestycję. Posiada bogate doświadczenie i rzetelne opinie. Zapewne uzyska obiecane nam przez EBI wsparcie finansowe – mówił Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii do eksploatacji, a zakończy się po 240 miesiącach. W planach ma również zgłoszenie projektu do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem dofinansowania.

Budowa nowego, 4,5-kilometrowego połączenia tramwajowego do Mistrzejowic wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu wymagała będzie sprawnej organizacji pracy. Dodatkowo wykonawca zbuduje na skrzyżowaniu ul. Meissnera z Lema niezbędne elementy infrastruktury pod planowaną linię tramwajową wzdłuż Lema.

Największy taki projekt realizowany w modelu PPP

Projekt związany z budową linii do Mistrzejowic jest największym tego typu w Europie realizowanym w modelu PPP. W oparciu o krakowskie doświadczenia powstaną wytyczne do pozyskiwania finansowania takich przedsięwzięć w tym wariancie. Dotychczasowe analizy pokazały jednoznacznie przewagę dla tego modelu.

Czytaj: Kraków: Pierwszy w Polsce autonomiczny przejazd tramwaju

Źródło: UM Krakowa / MFiPR

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Surowce z odpadów, partnerstwa strategiczne i Strażnicy Planety (16 grudnia 2020)Kolejne gminy będą naliczały opłaty śmieciowe od zużycia wody (04 grudnia 2020)Zbiórka popiołu z palenisk domowych szansą na poprawienie poziomów recyklingu (30 listopada 2020)Ogłoszono przetarg na wybór partnera prywatnego do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni (10 listopada 2020)Krajowy Plan Odbudowy – polska odsłona dopiero w 2021 r., ale i na arenie unijnej opóźnienie (22 października 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony