Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

NIK: O rozwoju polskiego offshore mówi się od dwóch dekad… ale farm brak

Bezpieczeństwo energetyczne może być zagrożone, bo rząd nie podjął wystarczających działań w celu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – uważa NIK. Bariery to m.in. brak terminalu instalacyjnego, niedostosowanie prawa i braki w sieci przesyłowej

   Powrót       29 lipca 2022       Energia   
Statki i farma wiatrowa przy brzegu Aberdeen

- Morska energetyka stanowi bardzo istotne źródło zaspokajania rosnących potrzeb energetycznych. Jednak administracja rządowa nie zajęła się właściwie jej rozwojem. Może to doprowadzić w najbliższych latach do zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego Polski – mówi prezes Najwyższej Izby Kontroli Marian Banaś, nawiązując do opublikowanych wyników kontroli dotyczącej rozwoju morskiej energetyki wiatrowej(1).

Bezpieczeństwo energetyczne a offshore

Jak podkreśla NIK, morska energetyka wiatrowa ogranicza ryzyko wystąpienie niedoboru mocy, bo wiatr na morzu jest zjawiskiem powszechnym. Potencjał morskiej energetyki na Bałtyku szacuje się na 83 GW, a możliwości polskich obszarów są oceniane na 28 GW. Dla kontekstu Izba wskazuje dane Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE), według których maksymalne średnioroczne oraz dobowe zapotrzebowanie na energię w Polsce (1980-2020) nie przekraczało 28 GW. - Ryzyko niedoboru mocy w stosunku do zapotrzebowania w Krajowym Systemie Energetycznym zdiagnozowane zostało już w 2016 r. i potwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki – pisze NIK. Żadna MFW jeszcze w Polsce nie powstała, choć – jak zaznacza NIK - o konieczności rozwoju polskiego offshore mówi się od 2004 r., a „w latach 2001-2021 do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej wpłynęło 179 wniosków o pozwolenia lokalizacyjne”.

Stopniowe ułatwienia dla offshore i opóźniona PEP 2040

Ustawę o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (tzw. ustawę offshore) przyjęto w grudniu 2020 r. Zdaniem NIK usprawniła ona procedury administracyjne. Podczas kontroli zauważono jednak m.in, że w ustaleniu ceny maksymalnej za energię elektryczną wytworzoną w MFW nie uwzględniono właściwie inflacji, w konsekwencji cena ta jest zbyt niska.

W Polityce Energetycznej Polski do 2040 r. (PEP 2040), obowiązującej od marca 2021 r. i przyjętej z kilkuletnim opóźnieniem, morskim farmom wiatrowym wyznaczono szczególną rolę. W 2030 r. zainstalowana w nich moc ma osiągnąć ok. 5,9 GW, a w 2040 ok. 11 GW.

- Zgodnie z zawartymi przez wnioskodawców umowami z PSE, przyłączenie farm ma nastąpić w terminie do 2025-2028 r. PEP 2040 zakłada, że określona w ustawie moc uzyskana zostanie w 2030 r. W ocenie NIK nierealny jest jednak zapis mówiący o włączeniu pierwszej farmy do bilansu elektroenergetycznego ok. 2024-2025 r. Rozpoczęcie budowy farm z najkrótszym terminem przyłączenia (2025), uzależnione od uzyskania niezbędnych pozwoleń, w tym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, planowane jest na lata 2026/2027, co ma umożliwić dostarczenie pierwszej energii elektrycznej do sieci w 2027 r. – pisze NIK.

Lokalizacja terminala instalacyjnego i jego finansowanie

Lokalizacja terminala instalacyjnego i serwisowego ma duże znaczenie dla inwestorów. - W pierwszym mogłyby być zlokalizowane np. zakłady produkcyjne wielkogabarytowych komponentów MFW, takich jak fundamenty, wieże, gondole, łopaty (…). W terminalu serwisowym prowadzona byłaby obsługa i serwis MFW – wyjaśnia NIK.

Kwestie dotyczące infrastruktury ujęto w: PEP 2040, nieopublikowanym i nierozpatrywanym projekcie uchwały Rady Ministrów, Krajowym Planie Odbudowy (KPO), projekcie uchwały rządu przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury, dokumencie „Polski Ład” oraz w publikacjach zarządów portów morskich.

Najpierw jako terminal instalacyjny wskazano Gdynię, jednak już po zakończeniu kontroli, 1 marca 2022 r., zmieniono uchwałę RM i wskazano zewnętrzny port w Gdańsku. Zakończenie budowy terminala planowane jest na 2025 r. W ocenie NIK opóźniona decyzja stwarza ryzyko, że inwestorzy skorzystają z funkcjonujących zagranicznych terminali instalacyjnych, a udział polskich przedsiębiorców w łańcuchu dostaw zostanie ograniczony. - Dodatkowo brak zatwierdzenia KPO przez Komisję Europejską powoduje, że źródła finansowania dla tej inwestycji są zagrożone – dodano.

Rozproszenie procedur

W ocenie NIK w ustawie offshore nie uwzględniono „faktycznego zmniejszenia ustawowych obciążeń administracyjnych wnioskodawców i integracji procesu wydawania pozwoleń inwestycyjnych”. - O nadmiernym rozproszeniu procedur administracyjnych związanych z farmami wskazuje fakt, iż przynajmniej 11 organów (dziewięciu ministrów i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz właściwy wójt, burmistrz lub prezydent) przeprowadza aż 23 postępowania wymagające co najmniej 40 uzgodnień pomiędzy organami – przypomina NIK. Dodając, że nie skorzystano z doświadczeń krajów z rozwiniętą morską energetyką wiatrową. Przykładem jest Dania, gdzie zintegrowano procedury wydawania pozwoleń do tzw. „one stop shop”.

Problemy z siecią przesyłową w północnej części Polski

Mimo posiadania informacji o braku warunków ekonomicznych i technicznych przyłączenia MFW, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nie przedstawiał i nie oceniał warunków podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej związanej z wytwarzaniem, przesyłem lub dystrybucją energii elektrycznej – ocenia NIK.

Odnosząc się do procesu przyjmowania takich dokumentów, jak ustawa offshore i Plan zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich oraz postępowań lokalizacyjnych, NIK zauważa, że mogło nastąpić naruszenie zasady zaufania do władzy publicznej, w tym zasady stabilności prawa.

Pierwszy wniosek o wydanie pozwolenia lokalizacyjnego dla MFW złożono w 2001 r., a w 2004 r. wydano pozwolenie. Aktualnie (2021 r.) ono nie obowiązuje, bo zgodnie z ustawą o obszarach morskich RP, pozwolenie mogło być wydane na okres niezbędny do realizacji przedsięwzięcia, nie dłuższy niż 5 lat (w 2011 r. wydłużono ten czas do 30 lat, a w 2015 r. do 35 lat). Do 30 czerwca 2021 r. złożono w sumie 179 wniosków – przypomina NIK. W czerwcu 2021 r. obowiązywało 11 pozwoleń lokalizacyjnych, w tym 10 wydanych w 2012 r. i 2013 r., a jedno w 2021 r.

Wnioski?

Pokontrolne wnioski NIK wynikają z uwzględnienia konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski i realizacji postanowień UE dotyczących udziału OZE, a także faktu, że upłynęło ok. 10 lat od wydania pierwszych pozwoleń dla MFW.

Obejmują m.in.: zapewnienie przeprowadzenia pogłębionej analizy możliwych uproszczeń postępowań administracyjnych związanych z inwestycjami w morską energetykę wiatrową (Prezes Rady Ministrów); rozstrzygnięcie kwestii lokalizacji portów serwisowych oraz jasnego określenia terminu, kosztów oraz źródeł finansowania inwestycji (Minister Infrastruktury); dokonanie aktualizację wysokości inflacji i zweryfikowania zmiennych od niej zależnych przyjętych do wyliczenia ceny maksymalnej za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i analizę zasadności ujęcia w PEP 2040 założeń odnośnie wpływu rozwoju MEW na wypełnienie celu OZE w latach 2025-2040, a w prognozach szacowanych 28 GW możliwych do wygenerowania w obszarach morskich RP (Minister Klimatu i Środowiska); monitorowanie funkcjonowania systemu elektroenergetycznego w związku z posiadanymi informacjami dotyczącymi morskich farm wiatrowych (Urząd Regulacji Energetyki).

Zapraszamy do lektury naszej Publikacji Energetyka wiatrowa w Polsce 2022 Ekonomia, biznes, środowisko, w której znajduje się rozdział poświęcony morskiej energetyce wiatrowej. Publikacja do pobrania bezpłatnie tutaj.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ NIK skontrolowała Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Urząd regulacji Energetyki, Urzędy Morskie w Gdyni i Szczecinie oraz Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Kontrolą został objęty okres od 1 stycznia 2019 r. do 24 września 2021 r. Szczegóły kontroli na stronie NIK:
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/rozwoj-morskiej-energetyki-wiatrowej.html

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)Nowy rozdział dla spółdzielni energetycznych. Skorzystać mają małe miasta (25 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Ponad 5,5 mld zł z KPO na budowę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 (31 stycznia 2025)NFOŚiGW wspiera rozwój morskiej energetyki wiatrowej (23 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony