Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.01.2022 19 stycznia 2022

Nie trzeba posiadać, by używać

   Powrót       23 września 2015       Transport   

Wrocław planuje uruchomienie na przełomie 2016 i 2017 roku wypożyczalni aut elektrycznych na podobnej zasadzie, jak działają dziś wypożyczalnie rowerów miejskich.

Celem tego projektu jest uwolnienie miasta od pojazdów indywidualnych, a więc i zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Wypożyczalnia będzie oferować około 200 aut, które będą przeznaczone głównie do pokonywania niewielkich odległości. Dogodna lokalizacja stacji wypożyczeń i gęsta ich sieć (planuje się od 60 do 100 punktów), a także dedykowane dla samochodów elektrycznych miejsca parkingowe powinny w pełni pokryć potrzeby mieszkańców Wrocławia. Niektóre z punktów wypożyczania będą wyposażone także w stacje ładowania.

Podobnie jak w przypadku wypożyczalni rowerów miejskich, zostanie tu zastosowany automatyczny system rozliczeń, będzie też możliwość pozostawienia samochodu w wielu lokalizacjach. Ważną zaletą systemu będzie działanie w systemie całorocznym - zimą ma być udostępniona przynajmniej część floty. Przygotowanych zostanie także więcej dedykowanych miejsc parkingowych (co najmniej dwa razy więcej niż aut), tak żeby każdy użytkownik miał pewność, że zaparkuje auto bez problemu.

Jak zapewniła podczas seminarium Eco-Miasto Anna Badeńska z Wydziału Inżynierii Miejskiej we Wrocławiu, na użytkowników systemu czekają jeszcze inne udogodnienia. Będą oni mogli parkować bezpłatnie w strefie płatnego parkowania oraz wjeżdżać do stref obecnie wyłączonych z ruchu kołowego. Będą także mogli się poruszać po bus-pasach i torowiskach.

Wypożyczalnia aut elektrycznych zostanie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zadaniem partnera prywatnego będzie jej uruchomienie i zarządzanie, będzie on też czerpał przychody z wypożyczeń. Po stronie miasta znajdą się sprawy administracyjne, w tym wdrożenie przywilejów dla użytkowników systemu.

Pierwsze wdrożenie zaplanowano na okres 4-8 lat. Etap składania wniosków przez partnerów upływa 29 września br.

Przykładem dobrze rozwiniętego systemu wypożyczeń samochodów elektrycznych jest m.in. aglomeracja Paryża, o czym pisaliśmy w czerwcu.

Ewa Szekalska: Dziennikarz Eco-MiastoTekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Teraz Środowisko.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

65 proc. Europejczyków jest gotowych dopłacić 500 euro za auto emitujące mniej zanieczyszczeń (18 stycznia 2022)Przeobrażenia polskiego ruchu drogowego. Nowelizacja ustawy o elektromobilności (20 grudnia 2021)Ślad węglowy bazą do dekarbonizacji i transformacji energetycznej przedsiębiorstwa (03 grudnia 2021)Dotacje z Programu Zielony Transport Publiczny na projekty w czterech miastach środkowej i południowej Polski (17 listopada 2021)Kompleksowy system wsparcia e-mobility coraz bliżej. 22 listopada rusza nabór w programie „Mój Elektryk” (05 listopada 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony