Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Przejażdżka po całym kraju za 49 euro miesięcznie?

   Powrót       10 listopada 2022       Planowanie przestrzenne   
Przejażdżka po całym kraju za 49 euro miesięcznie?

Po sukcesie wakacyjnych biletów za 9 euro, Niemcy chcą prowadzić uniwersalny bilet miesięczny. Program ma na celu wsparcie społeczeństwa w obliczu rosnących kosztów życia, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Między czerwcem a sierpniem br. mieszkańcy Niemiec oraz turyści mogli skorzystać z promocyjnego biletu na komunikację zbiorową. Za 9 euro każdy mógł podróżować po kraju niemal wszystkimi środkami transportu, bo pociągami, metrem i autobusami. Rozwiązanie zostało wprowadzone przede wszystkim po to, aby zachęcić ludzi do przesiadki z samochodów do komunikacji publicznej i tym samym zaoszczędzić na zużyciu paliw i energii. Promocja okazała się ogromnym sukcesem, ponieważ sprzedano ponad 52 miliony biletów.

Czytaj także: Strefy Czystego Transportu – poradnik dla miast

Czy bilet miesięczny powtórzy sukces biletu wakacyjnego?

Sukces wakacyjnego biletu spowodował dyskusję nad rozszerzeniem promocji w dłuższym okresie i innej formule. W środę 2 listopada br. w Bremerhaven zapadła decyzja niemieckiego rządu federalnego i 16 krajów związkowych w sprawie utworzenia uniwersalnego biletu miesięcznego. Propozycję biletu za 49 euro z zadowoleniem przyjął Federalny Związek Lokalnego Transportu Kolejowego, jak również Volker Wissing, minister transportu Niemiec. Zdaniem polityka FDP „zrobiono decydujący krok do przodu”.

Teraz droga do największej reformy taryfowej transportu publicznego  w Niemczech jest jasna. Wprowadzenie zgodnie z planem biletu za 49 euro w całych Niemczech od 1 stycznia 2023 roku powinno być naszym celem – powiedział Wissing. Minister Wissing podkreślił, że planowany termin jest „bardzo ambitny”, ale chciałby dotrzymać się tej daty.

Nowy "Deutschlandticket" ma uprawniać do podróżowania po całym kraju w ramach abonamentu. Oferta powinna być „tak samo nieskomplikowana” jak w przypadku biletu za 9 euro, czyli w każdej chwili będzie można z niego zrezygnować.

Ekwiwalent klimatyczny niemieckiej promocji komunikacyjnej

Jak oszacował Związek Niemieckich Firm Transportowych (VDV), w letnim okresie trwania oferty udało się zaoszczędzić około 1,8 mln ton emisji CO2, co jest równoważne zasilaniu 350 tys. domów rocznie. Co więcej, projekt pomógł utrzymać inflację, która wynosi w Niemczech obecnie ok. 8%, na nieco niższym poziomie niż wynosiłaby bez niego.

Czytaj też: Bezpłatna komunikacja miejska – kiedy ma rację bytu w polskich miastach?

Damian Nowicki: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)27% zużycia energii w UE przypada na sektor produkcyjny. Energetyczno-klimatyczne dane Eurostatu (03 stycznia 2025)W poszukiwaniu konsensusu dochodzimy do ściany? Negocjacje klimatyczne i zielona dyplomacja (24 grudnia 2024)40 mld zł z KPO trafiło do Polski w ramach kolejnych wniosków (18 grudnia 2024)Unia Europejska największym emitentem Zielonych Obligacji na świecie? (21 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony