Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Początek długiej drogi dla pojazdów elektrycznych

   Powrót       29 kwietnia 2015       Planowanie przestrzenne   

Alternatywne modele napędzania pojazdów oraz trend do wyposażania samochodów w inteligentne komponenty nie zmienią w najbliższych latach rynku motoryzacyjnego, jednak są początkiem długiego procesu innowacji, który z pewnością zmieni naszą cywilizację - twierdzą prelegenci konferencji Electronic Vehicles 2015, która odbywa się obecnie w Berlinie.

Innowacje w branży motoryzacyjnej są zdaniem ekspertów IDTechEx wynikiem synergii dwóch megatrendów: elektryfikacji samych pojazdów, których funkcjonowanie w coraz większym stopniu opiera się nie tylko na prostej mechanice, ale także na skomplikowanych układach elektrycznych i elektronicznych. Istotna jest także integracja mechanicznych podzespołów i elektroniki, co pozwala opracować nowe komponenty lub też udoskonalić te stosowane obecnie.

Cel: zero wpływu na środowisko

Celem innowacji w branży samochodowej jest także zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko naturalne. Inżynierzy i wynalazcy dążą do stanu, w którym nie będą one w ogóle zanieczyszczały atmosfery naszej planety. Jednak, jak wskazują eksperci, znajdujemy się obecnie na początku tej drogi.

- Opracowuje się dziś pojazdy w pełnym zakresie napędzane energią elektryczną zmagazynowaną w akumulatorach. Ukończono już także pierwsze modele napędzane ogniwami paliwowymi (wodorowymi), które dostarczają energię silnikowi elektrycznemu. Najpopularniejszym alternatywnym rozwiązaniem są dziś pojazdy hybrydowe, wyposażone w silnik spalinowy i elektryczny. Jednak wszystkie te innowacje to ciągle jeszcze ułamek rynku - mówi dr Peter Harrop z IDTechEx Research.

Długa droga do zielonych technologii

Wśród ekspertów istnieje przekonanie, że całkowita zmiana modelu dostarczania energii naszym pojazdom - przejście na “zielone” technologie - zajmie jeszcze wiele dekad, dlatego naukowcy starają się opracować sposoby na poprawienie efektywności energetycznej obecnych pojazdów. Jednym z nich jest wykorzystanie energii “marnowanej” dziś przez zawieszenie (zwłaszcza amortyzatory) jako dodatkowego i pomocniczego paliwa dla naszych pojazdów.

- Badania nad wykorzystaniem energii generowanej w wyniku pracy zawieszenia prowadzone przez naukowców z State University of New York, doprowadziły do oszczędności paliwa na poziomie 4 proc. w pojazdach z silnikiem spalinowym i 8 proc. w pojazdach hybrydowych. To niewiele, jednak jeśli weźmiemy pod uwagę szereg takich innowacji, ich wartość dodana może doprowadzić do poprawienia wydajności energetycznej pojazdu nawet o kilkanaście procent, co w przypadku masowego wdrożenia takich rozwiązań czyni różnicę - zauważa dr Harrop.

Dyskusja na temat alternatywnych modeli napędzania pojazdów i przyszłości rynku motoryzacyjnego miała miejsce na konferencji Electronic Vehicles 2015, zorganizowanej w ramach berlińskich targów IDTechEx w dniach 28-29 kwietnia 2015 r.

Z Berlina Łukasz Mirocha (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Najnowsze dane o elektromobilności. PEVO Index (23 kwietnia 2024)W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony