© Solaris Bus
„Pierwszy polski autobus klasy mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi” – to tytuł wartego blisko 11 mln zł projektu realizowanego przez konsorcjum, który tworzą wspólnie podpoznański producent pojazdów Solaris Bus & Coach SA, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Przedsięwzięcie uzyskało 6 mln zł wsparcia z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.
Bezemisyjna alternatywa dla tramwaju
Będzie to dwuprzegubowy autobus o rzadko spotykanej długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła. W razie potrzeby dodatkowym źródłem energii będzie wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – mówi o projekcie dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris. Jednym z trudniejszych zadań projektu będzie opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach.
Obecnie konsorcjum jest na etapie kończenia prac projektowych. Termin realizacji przedsięwzięcia ustalono wstępnie na listopad 2015 r. Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych pojazd ma zostać włączony do oferty sprzedażowej polskiego producenta. Już dzisiaj wielu operatorów wyraża zainteresowanie efektem współpracy polskich inżynierów z Solarisa oraz Politechnik Poznańskiej i Warszawskiej. Są to głównie klienci z Niemiec i krajów skandynawskich.
Ładowanie podczas jazdy
Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe o długości 18,75 m. Autobusy wyposażono w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu.
Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii - energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100 proc. jego mocy. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem będzie się odbywać tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia.
Ewa SzekalskaDziennikarz