
Regulacja (1)wyznacza m.in. nowe, wyższe limity wydatków na badania z zakresu monitoringu hydrogeologicznego. Zmiany kształtują się następująco:
1) wydatki państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej (PSHM) oraz wydatki państwowej służby ds. bezpieczeństwa budowli piętrzących (PSBBP) mają wynosić:
- rok 2025 – 178,918 mln zł,
- rok 2026 – 182,96 mln zł,
- rok 2027 - 186,093 mln zł,
- rok 2028 - 183,772 mln zł.
2) wydatki państwowej służby geologicznej wynosić mają natomiast:
- rok 2025 – 27,621 mln zł,
- rok 2026 - 29,588 mln zł,
- rok 2027 - 30,688 mln zł,
- rok 2028 - 30,624 mln zł.
W załączniku do Oceny Skutków Regulacji możemy poznać szczegółowe cele badawczo-monitoringowe, które mają być realizowane dzięki nowym przepisom. Jak się okazuje, pod lupę mają zostać wzięte nowe zanieczyszczenia, z których z nazwy wyliczono nonylofenol oraz 17-betaestradiol. Analizowane będzie również przemieszczanie się zanieczyszczeń z zagranicy, w tym związków chlorowcopochodnych z miejscowości Forst w Niemczech. Szerszy monitoring jest niezbędny także ze względu na zaistniałą (Olkusz-Pomorzany) lub planowaną (Wielkopolska wschodnia) likwidację kopalń. Intensywniej badane będą też stosunki wód podziemnych na granicy ze Słowacją i Niemcami. Poza tym środki zostaną skierowane np. na przygotowanie dokumentacji hydrogeologicznej zasobów dyspozycyjnych wód podziemnych (wyliczono m.in. okolice Zachemu, tj. Bydgoszcz, Gdańska czy Sanoka). Liczne i szczegółowo rozpisane cele można przeanalizować na stronach RCL.
Nowelizacja ma być odpowiedzią na zalecenia Najwyższej Izby Kontroli (więcej w artykule: NIK o Wodach Polskich) oraz sytuację gospodarczą, w tym uwzględnienie inflacji w szacowaniu płac czy zlecanych firmom zewnętrznym usług.

Redaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Cały projekt można prześledzić na stronach RCL:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12389402/katalog/13080254#13080254