Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Diesle przekraczają wszystkie limity

Z raportu opublikowanego przez Transport & Environment wynika, że przy właściwym przeprowadzeniu testów, 9 z 10 samochodów z silnikiem diesla przekracza europejskie normy emisji zanieczyszczeń powietrza.

   Powrót       21 września 2015       Planowanie przestrzenne   

Od roku nowe samochody z silnikiem diesla muszą funkcjonować zgodnie z limitami emisji wyznaczonymi przez normę „Euro 6”. Federacja działająca na rzecz zrównoważonego rozwoju Transport & Environment przygotowała raport (1) oceniający przystosowanie samochodów do tych zasad. Zgodnie z jego treścią, samochody z silnikiem diesla średnio siedmiokrotnie przekraczają dopuszczalne normy emisji NOx, a najgorsze z nich - nawet 22 razy. Wiele z tych aut jest jednak dopuszczanych do użytku dzięki testom producentów, którzy znajdują sposoby, by przedstawić swoje produkty w jak najlepszym świetle.

Testy w warunkach laboratoryjnych mało wiarygodne

Do występowania nieprawidłowości przyczynia się przede wszystkim sprawdzanie samochodów w warunkach laboratoryjnych. Wśród technik podnoszących wynik testów znajduje się demontowanie części w celu zmniejszenia masy samochodu, stosowanie smarów i specjalnie wygładzonych torów jazdy dla zminimalizowania ścierania się opon czy sztuczne zwiększanie efektywności paliwa. Raport wskazuje, że samochody z silnikiem diesla testowane w normalnych warunkach emitują znacznie większe ilości tlenków azotu niż dopuszczalne w „Euro 6” 0,08 g/km.

Unia Europejska wszczęła postępowanie przeciw ponad połowie państw członkowskich za nieprzestrzeganie prawa pod kątem przynajmniej jednego składnika zanieczyszczeń. Mapa zamieszczona w raporcie ukazuje, że Polska nie wdrożyła przepisów dotyczących ograniczenia zanieczyszczeń powietrza.

Opłaty za wjazd do centrum i pomiar rzeczywistej emisji

Problem zanieczyszczeń z samochodów o silnikach wysokoprężnych może zostać rozwiązany. Raport przywołuje plany rządu Wielkiej Brytanii, która stawia na intensywny rozwój transportu publicznego. Innym pomysłem jest utworzenie w miastach stref niskoemisyjnych, w których nakładane opłaty miałyby zniechęcać do poruszania się samochodami. Od 2020 roku londyńscy kierowcy aut napędzanych ropą będą musieli uiścić 12,50£ opłaty środowiskowej każdorazowo za wjazd do centrum. Istnieją również projekty wprowadzenia testów mierzących rzeczywistą emisję z samochodów typu diesel, ale nie wejdą one w życie przed 2018 rokiem.

Redukcja zanieczyszczeń jest możliwa

W Stanach Zjednoczonych, gdzie normy emisji są bardziej restrykcyjne niż w UE, producenci aut sprzedają samochody z silnikami wysokoprężnymi mniej szkodliwe dla środowiska i ludzi. Wykorzystują urządzenia redukujące zanieczyszczenie, takie jak filtry usuwające pyły oraz dobrej jakości selektywną redukcję katalityczną, której celem jest przekształcanie tlenków azotu w nietoksyczny azot i parę wodną. Koszt tego ostatniego rozwiązania, wynoszący kilkaset euro, na razie wstrzymuje producentów od stosowania go w europejskich samochodach. Transport & Environment przeciwstawia te koszty miliardom euro strat spowodowanych zmniejszeniem efektywności w pracy i wydawanym na ochronę zdrowia.

Transport & Environment podkreśla, że zanieczyszczenia powietrza związane z ruchem drogowym są wszechobecne i znajdują się w naszym najbliższym otoczeniu. Prawie pół miliona przedwczesnych zgonów na terenie Unii Europejskiej spowodowanych jest chorobami płuc związanymi z emisją tlenków azotu i innych zanieczyszczeń powietrza.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy

1/ Don't Breathe Here - pełny raport Transport & Environement
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/1333-dont-breath-here-report.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Za 1.5 roku może zabraknąć środków na „Czyste Powietrze”. PAS (17 kwietnia 2024)Rada UE przyjmuje dyrektywę o emisjach przemysłowych (15 kwietnia 2024)PE a dyrektywa ws. ochrony gleby (12 kwietnia 2024)Mobilne płuca PAS. 5. edycja kampanii (02 kwietnia 2024)Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony