Program prac Komisji Europejskiej na 2015 r. skupia się na priorytetach określonych przez jej przewodniczącego J.C. Junckera w wytycznych politycznych na nową kadencję „Nowy początek dla Europy: Mój program na rzecz zatrudnienia, wzrostu, sprawiedliwości oraz zmian demokratycznych”(1).
Żaden z dziesięciu priorytetów określonych w tym dokumencie nie odnosi się bezpośrednio do ochrony środowiska. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art.11 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przy ustalaniu oraz realizacji polityk i działań Unii, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, muszą być brane pod uwagę wymogi ochrony środowiska. Ponadto, stałym priorytetem Komisji jest ograniczenie obciążeń regulacyjnych przy utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony socjalnej, zdrowia i środowiska oraz możliwości wyboru dla konsumentów.
Stabilna unia energetyczna
W programie znajduje się nowa, związana ze środowiskiem, inicjatywa: „Stabilna unia energetyczna z perspektywiczną polityką w kwestii zmian klimatu”. Składają się na nią dwa elementy:
- ustawodawczy/nieustawodawczy, polegający na opracowaniu ram strategicznych dla unii energetycznej skupionych na zagadnieniach: bezpieczeństwa dostaw energii, integracji rynków energii, ograniczenia zapotrzebowania na energię, wspierania badań naukowych i innowacji oraz dekarbonizacji koszyka energetycznego; element ustawodawczy to przegląd unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, jako części ram prawnych na okres po 2020 r.,
- nieustawodawczy, polegający na opracowaniu komunikatu dotyczącego działań poprzedzających paryską konferencję stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu; komunikat ma określać unijną wizję i oczekiwania w kontekście porozumienia, które ma zostać zawarte w 2015 r., oraz określenie unijnego wkładu zgodnie z konkluzjami Rady z 24 października 2014 r.(2)
W konkluzjach tych Rada wezwała wszystkie kraje do przedstawienia ambitnych celów i polityk klimatycznych z dużym wyprzedzeniem przed konferencją w Paryżu.
Poprawki do istniejących przepisów
Program jest kontynuacją działań Komisji w kierunku osiągnięcia lepszych regulacji prawnych, polegających na zmianach legislacyjnych, kontrolach sprawności i ocenach. W jego ramach dokonane zostaną następujące działania dotyczące środowiska, polityki klimatycznej i energetycznej:
- uchylenie dyrektywy 2003/66/WE dotyczącej etykiet efektywności chłodziarek, która nie ma już zastosowania ze względu na nowy akt;
- uchylenie dyrektywy 1999/9/WE dotyczącej etykiet efektywności ekologicznej zmywarek bębnowych typu domowego, która nie ma już zastosowania ze względu na nowy akt;
- uchylenie dyrektywy 96/89/WE dotyczącej etykiet efektywności energetycznej pralek, która nie ma już zastosowania ze względu na nowy akt;
- przegląd i aktualizacja rozporządzenia Agencji Dostaw Europejskiej Wspólnoty Atomowej z dnia 5 maja 1960 r. określającego sposób podaży i popytu w odniesieniu do rud, materiałów źródłowych oraz specjalnych materiałów rozszczepialnych;
- przegląd i aktualizacja rozporządzenia Agencji Dostaw Europejskiej Wspólnoty Atomowej zmieniającego rozporządzenie z dnia 5 maja 1960 r. określającego sposób podaży i popytu w odniesieniu do rud, materiałów źródłowych oraz specjalnych materiałów rozszczepialnych;
- ocena dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania energii ze źródeł odnawialnych;
- ocena dyrektywy 2009/31/WE w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla;
- ocena rozporządzeń 443/2009 i 510/2011 w sprawie zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z lekkich pojazdów dostawczych lub osobowych;
- ocena dyrektywy 98/70/WE w sprawie jakości paliw;
- wniosek zmieniający rozporządzenie (WE) nr 850/98 w sprawie zachowania zasobów połowowych przez środki techniczne dla ochrony niedojrzałych organizmów morskich - uproszczenie ram prawnych;
- kontrola sprawności (analiza i ocena wkładu w konkurencyjność, zrównoważoną produkcję i konsumpcję) rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie EMAS;
- ocena i sprawozdanie dla Parlamentu i Rady dyrektywy 2004/35/WE w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu;
- ogólnounijne konsultacje społeczne dotyczące dyrektywy 98/83/WE w sprawie jakości wody pitnej;
- ocena dyrektywy 2007/2/WE ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej;
- kontrola sprawności dyrektywy 2009/147/EWG „ptasiej” i 92/43/EWG „siedliskowej”;
- ocena dyrektywy 2002/49/WE odnoszącej się do hałasu w środowisku;
- ocena rozporządzenia (WE) nr 166/2006 w sprawie E-PRTR;
- ocena ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość uproszczeń, dyrektywy 94/63/WE w sprawie kontroli emisji lotnych związków organicznych ze składowania i dystrybucji paliwa;
- ocena dyrektywy 2009/126/WE w sprawie odzyskiwania oparów paliwa podczas tankowania;
- ocena dyrektywy 1999/22/WE 374 dotyczącej ogrodów zoologicznych;
- ocena i sporządzenie sprawozdania ze skuteczności dyrektywy 2001/42/WE w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Czytaj też: 11 tekstów prawnych, które zmienią polskie przepisy środowiskowe w 2015 roku
Adam ErechemlaDziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ „Nowy początek dla Europy: Mój program na rzecz zatrudnienia, wzrostu, sprawiedliwości oraz zmian demokratycznych”https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/336-Nowy-poczatek-dla-Europy.pdf2/ Ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030. Konkluzje Rady, 23–24 października 2014 r.
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/336-Konkluzje-Rady-24-10-2014.pdf