Tematem przewodnim spotkania była „Zieleń, która aktywizuje i edukuje”. Odbyły się wystąpienia dotyczące roli i znaczenia terenów zieleni w przestrzeni miejskiej, m.in. w zachowaniu bioróżnorodności, ponadto ich funkcji edukacyjnej, a nawet terapeutycznej.
Edukacja przyrodnicza w mieście
Podczas jednej z prezentacji ukazano przykłady nowoczesnych miejsc edukacji przyrodniczej zlokalizowanych w granicach miast. Zwrócono uwagę, że warunkiem dobrego ich funkcjonowania jest odpowiednie zagospodarowanie przestrzenne, przez co stwarza się dobre warunki dla bytujących tam zwierząt i roślin. Ważna jest też odpowiednia infrastruktura oparta na wykorzystaniu istniejących lub utworzeniu nowych zbiorników wodnych i terenów podmokłych, na budowie schronów i pomostów do obserwacji zwierząt, przygotowaniu ścieżek edukacyjnych.
Takie podejście pozwala zrealizować jednocześnie cele edukacyjne i prośrodowiskowe, czyli zarówno rozbudzić zainteresowanie mieszkańców światem przyrodniczym, jak i umożliwić bytowanie zwierzętom i zwiększyć bioróżnorodność terenów. Jako przykład podano Centrum Edukacyjne w Londynie utworzone na terenach poprzemysłowych, gdzie zidentyfikowano 19 gatunków ważek, 8 gatunków płazów i gadów, 222 gatunki ptaków, 8 gatunków nietoperzy i 446 gatunków roślin. Centrum odwiedza 220 tys. osób rocznie.
Więcej zabudowy w miastach kosztem zieleni
Podczas seminarium mówiono również o tym, że do rekultywacji terenów zdegradowanych, np. hałd kopalnianych doskonale nadają się łąki kwietne, które ograniczają jednocześnie rozprzestrzenianie się obcych gatunków roślin.
W wystąpieniu „Zieleń wertykalna sposobem na poprawę jakości życia w mieście” zwrócono uwagę na zmniejszanie się powierzchni terenów zieleni w miastach oraz coraz większą dominację zabudowy. Jak wskazano, przeciwdziałać tym trendom można, wprowadzając zieleń wertykalną i tworząc „zielone strefy”, które to rozwiązania działają jak filtry powietrza - zmniejszają jego zanieczyszczenie i wpływają na poprawę jakości życia w mieście.

Dziennikarz