Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Covid-19 a transport: Rada uzgadnia stanowisko ws. tymczasowych odstępstw wspierających sektor kolejowy

   Powrót       10 września 2020       Planowanie przestrzenne   

UE pracuje nad dodatkowymi przepisami tymczasowymi, które mają złagodzić poważne skutki pandemii koronawirusa dla sektora kolejowego. Ambasadorowie państw członkowskich uzgodnili we wtorek mandat dotyczący projektu, który ma umożliwić państwom członkowskim wsparcie tego sektora poprzez zwolnienie przedsiębiorstw kolejowych z niektórych opłat za korzystanie z infrastruktury, a jednocześnie zadbanie o terminowy zwrot kosztów podmiotom udostępniającym infrastrukturę.

Czytaj: Czy wracać do tego, co było? Czyli o transporcie w mieście w obliczu pandemii

- Te ukierunkowane przepisy nadzwyczajne mają zapewnić ciągłość działania transportu kolejowego – zmniejszą ryzyko spowodowanych Covid-19 upadłości w sektorze, na który bardzo mocno wpłynął czasowy brak popytu na usługi kolejowe. Aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie podmiotów gospodarczych, zwolnienia stosowane będą w sposób całkowicie neutralny, gospodarczo zasadny i przejrzysty. Zrównoważony sektor kolejowy ma kluczowe znaczenie dla realizacji unijnych celów klimatycznych oraz zapewnienia połączalności w całej Europie. Jest także jednym z priorytetów niemieckiej prezydencji – mówi Andreas Scheuer, niemiecki minister transportu i infrastruktury cyfrowej, a zarazem przewodniczący Rady Unii Europejskiej.

Mandat Rady

Tymczasowe przepisy o zwolnieniu z opłat za korzystanie z infrastruktury będą obowiązywać od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. W razie potrzeby będzie można przedłużyć ich obowiązywanie. Obejmują złagodzenie obowiązków w odniesieniu do opłat za dostęp do infrastruktury, opłat rezerwacyjnych i podwyżek.

W swoim tekście Rada sprecyzowała, że w stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą zastosować odstępstwo dotyczące opłat za dostęp do infrastruktury w zależności od segmentu rynku, np. transportu pasażerskiego lub towarowego, w przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący sposób.

Państwa członkowskie same podejmują decyzję, czy wprowadzić którekolwiek z tych odstępstw. Dodatkowo Rada zobowiązała państwa członkowskie do informowania Komisji o wszelkich podejmowanych przez nie środkach, a Komisję zobowiązała do publikowania tych informacji.

W razie potrzeby obowiązywanie odstępstw można przedłużyć w drodze aktów delegowanych Komisji. Zgodnie z mandatem Rady okres odniesienia można będzie wydłużyć każdorazowo o maksymalnie 6 miesięcy i łącznie nie więcej niż o 18 miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie wejdzie w życie dzień po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

Negocjacje między Radą i Parlamentem Europejskim odbywają się w trybie pilnym.

Dalsze działania

Mandat uzgodniony przez Komitet Stałych Przedstawicieli pozwala prezydencji na współpracę z Parlamentem Europejskim nad ostateczną wersją tekstu, zanim Parlament przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu.

Czytaj: Kolej pełni ważną rolę w transporcie intermodalnym

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

27 mld zł z KPO już w Polsce. W planach dofinansowanie „Czystego Powietrza” i zwiększenie bezpieczeństwa kolei (16 kwietnia 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Duńskie firmy zastanowią się, jak wykorzystać ciepło z metra warszawskiego (02 lutego 2024)Statki na niebie (23 stycznia 2024)Fundusze europejskie na budowę dróg w Polsce zagrożone (27 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony