Redukcja presji biznesu na środowisko, w tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, staje się nie tylko trendem a koniecznością. – Proekologiczne działania będą opłacalne w długotrwałej perspektywie, bo choć dla wielu firm czy branż neutralność klimatyczna oznacza utrudnienia lub ograniczenie działalności, to nawet i one muszą przeprowadzać zmiany, jeśli nie chcą zostać wypchnięte z rynku przez wybory konsumentów – mówi dr Leszek Juchniewicz, główny ekonomista Pracodawców RP, cytowany w komunikacie prasowym organizacji. Za świadomością idą deklaracje – przykładem, ogłoszona w tym tygodniu „Karta Odpowiedzialności Ekologicznej Przedsiębiorców i Pracodawców w Polsce”
Deklaracje biznesu pod lupą
– Wyzwania są naprawdę poważne, nie możemy dalej się skupiać na wybieraniu drobnych inicjatyw, które pasują firmie. To są sprawy życia i śmierci. Tego i przyszłych pokoleń – mówił prof. Bolesław Rok, dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu w Akademii Leona Koźmińskiego na zorganizowanym w Centrum Nauki Kopernik spotkaniu Partnerstwa SDGs „Razem dla środowiska” we czwartek. O konieczności aktywnego działania mówiła też Shereen Zorba, kierująca sekretariatem UN Science-Policy-Business Forum on the Environment.
Na zakończonym właśnie w Australii spotkaniu tego forum ogłoszono program „Climate Leadership. Powered by UN Environment”(1), budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. - Należy przejść z poziomu deklaracji, polityki, strategii na poziom konkretnego wdrożenia w firmie: produktu, usługi, procesu – podkreślał profesor Rok, który wraz z Marią Andrzejewską, dyrektor Centrum UNEP/GRID Warszawa, stworzył koncept Climate Leadership. Dodał, że nie mamy czasu na perspektywę 2050 r., a polski biznes powinien - i może - stać się neutralny klimatycznie do 2025 roku. Małym druczkiem: póki co inicjatywa nie obejmie branży paliwowo-energetycznej i wydobywczej, która „wymaga zmian systemowych”. Na początek włączony ma zostać sektor finansowy, FMCG, retail oraz branża odzieżowa.
Pomoc w wyborze dla konsumentów
Pierwsze efekty działań zaangażowanych partnerów mają być ogłoszone już 5 czerwca 2020 roku, w Światowy Dzień Środowiska, podczas ogólnopolskich targów innowacyjnych produktów na rzecz klimatu. Zgłaszane przez biznes działania będą konsultowane z ekspertami na specjalnej platformie. Po pozytywnej ocenie realizacji zobowiązania przez monitorujących je ekspertów, firma otrzyma prawo do posługiwania się zastrzeżonym znakiem w relacji do wdrożonego produktu/usługi. Znak ma w przyszłości stać się dla konsumentów wskazówką, która nie pozwoli im dać się złapać w sidła greenwashingu.
Inicjatywa Climate Leadership jest rozwinięciem działającego od kilku lat Partnerstwa na rzecz realizacji środowiskowych celów zrównoważonego rozwoju „Razem dla Środowiska”, zainicjowanego przez Centrum UNEP/GRID Warszawa. W czwartkowy wieczór do tej inicjatywy dołączył szereg podmiotów(2), wśród których znalazła się także nasza redakcja Teraz Środowisko (zdjęcie z dumą załączamy).
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog Artykuł powstał przy współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Przypisy
1/ Strona programu:http://www.climateleadership.pl/2/ Nowi Partnerzy: BNP Paribas Bank Polska S.A., Better. Social Design Company, DELL PRODUCTS (POLAND) Sp. z o.o., Fundacja CultureLab, Gremi Media SA, INTERSEROH Organizacja Odzysku Opakowań S.A., Klaster Gospodarki Odpadowej i Recykling, L'Oréal Polska Sp. z o.o., L'Oréal Warsaw Plant, Osnova Sp. z o.o., Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań, Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA i Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia SA, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, SYRENA Communications, Teraz Środowisko, Neweconomy Sp. z o.o., Tesco Polska, Związek Cyfrowa Polska, EcoTech System.