Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
03.10.2022 03 października 2022

Climate Leadership pozwoli zweryfikować zobowiązania klimatyczne biznesu

Dołączenie naszej redakcji do Partnerstwa „Razem dla środowiska” to nie jedyna nowina tego tygodnia. Podczas czwartkowej gali ogłoszono projekt, który ma pozwolić zmierzyć realne zaangażowanie biznesu w walkę ze zmianami klimatu.

   Powrót       08 listopada 2019       Ryzyko środowiskowe   

Redukcja presji biznesu na środowisko, w tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, staje się nie tylko trendem a koniecznością. – Proekologiczne działania będą opłacalne w długotrwałej perspektywie, bo choć dla wielu firm czy branż neutralność klimatyczna oznacza utrudnienia lub ograniczenie działalności, to nawet i one muszą przeprowadzać zmiany, jeśli nie chcą zostać wypchnięte z rynku przez wybory konsumentów – mówi dr Leszek Juchniewicz, główny ekonomista Pracodawców RP, cytowany w komunikacie prasowym organizacji. Za świadomością idą deklaracje – przykładem, ogłoszona w tym tygodniu „Karta Odpowiedzialności Ekologicznej Przedsiębiorców i Pracodawców w Polsce”, której sygnatariusze dają „wyraz poparcia dla celów Unii Europejskiej, aspirującej do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku”.

Deklaracje biznesu pod lupą

Wyzwania są naprawdę poważne, nie możemy dalej się skupiać na wybieraniu drobnych inicjatyw, które pasują firmie. To są sprawy życia i śmierci. Tego i przyszłych pokoleń – mówił prof. Bolesław Rok, dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu w Akademii Leona Koźmińskiego na zorganizowanym w Centrum Nauki Kopernik spotkaniu Partnerstwa SDGs „Razem dla środowiska” we czwartek. O konieczności aktywnego działania mówiła też Shereen Zorba, kierująca sekretariatem UN Science-Policy-Business Forum on the Environment.

Na zakończonym właśnie w Australii spotkaniu tego forum ogłoszono program „Climate Leadership. Powered by UN Environment”(1), budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. - Należy przejść z poziomu deklaracji, polityki, strategii na poziom konkretnego wdrożenia w firmie: produktu, usługi, procesu – podkreślał profesor Rok, który wraz z Marią Andrzejewską, dyrektor Centrum UNEP/GRID Warszawa, stworzył koncept Climate Leadership. Dodał, że nie mamy czasu na perspektywę 2050 r., a polski biznes powinien - i może - stać się neutralny klimatycznie do 2025 roku. Małym druczkiem: póki co inicjatywa nie obejmie branży paliwowo-energetycznej i wydobywczej, która „wymaga zmian systemowych”. Na początek włączony ma zostać sektor finansowy, FMCG, retail oraz branża odzieżowa.

Pomoc w wyborze dla konsumentów

Pierwsze efekty działań zaangażowanych partnerów mają być ogłoszone już 5 czerwca 2020 roku, w Światowy Dzień Środowiska, podczas ogólnopolskich targów innowacyjnych produktów na rzecz klimatu. Zgłaszane przez biznes działania będą konsultowane z ekspertami na specjalnej platformie. Po pozytywnej ocenie realizacji zobowiązania przez monitorujących je ekspertów, firma otrzyma prawo do posługiwania się zastrzeżonym znakiem w relacji do wdrożonego produktu/usługi. Znak ma w przyszłości stać się dla konsumentów wskazówką, która nie pozwoli im dać się złapać w sidła greenwashingu.

Inicjatywa Climate Leadership jest rozwinięciem działającego od kilku lat Partnerstwa na rzecz realizacji środowiskowych celów zrównoważonego rozwoju „Razem dla Środowiska”, zainicjowanego przez Centrum UNEP/GRID Warszawa. W czwartkowy wieczór do tej inicjatywy dołączył szereg podmiotów(2), wśród których znalazła się także nasza redakcja Teraz Środowisko (zdjęcie z dumą załączamy).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog UNEP-GRIDTekst powstał przy współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa.

Przypisy

1/ Strona programu:
http://www.climateleadership.pl/
2/ Nowi Partnerzy: BNP Paribas Bank Polska S.A., Better. Social Design Company, DELL PRODUCTS (POLAND) Sp. z o.o., Fundacja CultureLab, Gremi Media SA, INTERSEROH Organizacja Odzysku Opakowań S.A., Klaster Gospodarki Odpadowej i Recykling, L'Oréal Polska Sp. z o.o., L'Oréal Warsaw Plant, Osnova Sp. z o.o., Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań, Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA i Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia SA, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, SYRENA Communications, Teraz Środowisko, Neweconomy Sp. z o.o., Tesco Polska, Związek Cyfrowa Polska, EcoTech System.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Chcesz wiedzieć, co się dzieje w twoim biznesie? Policz ślad węglowy (03 października 2022)Wycieki z gazociagów Nord Stream a klimat. Komentarze ekspertów (30 września 2022)Woda opadowa - żeby nią zarządzać, niezbędny jest monitoring (30 września 2022)Firmom brakuje jasnych zasad dotyczących ESG (23 września 2022)Dbanie o pieszych to zadanie także dla rządu - przypominają NGOs (22 września 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony