Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Doradztwo w zakresie retencji i zagospodarowania wód opadowych firmy Arcadis
Kompleksowe badania i monitoring biotechnologiczny biogazowni firmy POLBIOTECH LABORATORIUM Sp. z o.o.

Climate Leadership pozwoli zweryfikować zobowiązania klimatyczne biznesu

a+a-    Powrót       08 listopada 2019       Powietrze i klimat   

Dołączenie naszej redakcji do Partnerstwa „Razem dla środowiska” to nie jedyna nowina tego tygodnia. Podczas czwartkowej gali ogłoszono projekt, który ma pozwolić zmierzyć realne zaangażowanie biznesu w walkę ze zmianami klimatu.

Redukcja presji biznesu na środowisko, w tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, staje się nie tylko trendem a koniecznością. – Proekologiczne działania będą opłacalne w długotrwałej perspektywie, bo choć dla wielu firm czy branż neutralność klimatyczna oznacza utrudnienia lub ograniczenie działalności, to nawet i one muszą przeprowadzać zmiany, jeśli nie chcą zostać wypchnięte z rynku przez wybory konsumentów – mówi dr Leszek Juchniewicz, główny ekonomista Pracodawców RP, cytowany w komunikacie prasowym organizacji. Za świadomością idą deklaracje – przykładem, ogłoszona w tym tygodniu „Karta Odpowiedzialności Ekologicznej Przedsiębiorców i Pracodawców w Polsce”, której sygnatariusze dają „wyraz poparcia dla celów Unii Europejskiej, aspirującej do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku”.

Deklaracje biznesu pod lupą

Wyzwania są naprawdę poważne, nie możemy dalej się skupiać na wybieraniu drobnych inicjatyw, które pasują firmie. To są sprawy życia i śmierci. Tego i przyszłych pokoleń – mówił prof. Bolesław Rok, dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu w Akademii Leona Koźmińskiego na zorganizowanym w Centrum Nauki Kopernik spotkaniu Partnerstwa SDGs „Razem dla środowiska” we czwartek. O konieczności aktywnego działania mówiła też Shereen Zorba, kierująca sekretariatem UN Science-Policy-Business Forum on the Environment.

Na zakończonym właśnie w Australii spotkaniu tego forum ogłoszono program „Climate Leadership. Powered by UN Environment”(1), budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. - Należy przejść z poziomu deklaracji, polityki, strategii na poziom konkretnego wdrożenia w firmie: produktu, usługi, procesu – podkreślał profesor Rok, który wraz z Marią Andrzejewską, dyrektor Centrum UNEP/GRID Warszawa, stworzył koncept Climate Leadership. Dodał, że nie mamy czasu na perspektywę 2050 r., a polski biznes powinien - i może - stać się neutralny klimatycznie do 2025 roku. Małym druczkiem: póki co inicjatywa nie obejmie branży paliwowo-energetycznej i wydobywczej, która „wymaga zmian systemowych”. Na początek włączony ma zostać sektor finansowy, FMCG, retail oraz branża odzieżowa.

Pomoc w wyborze dla konsumentów

Pierwsze efekty działań zaangażowanych partnerów mają być ogłoszone już 5 czerwca 2020 roku, w Światowy Dzień Środowiska, podczas ogólnopolskich targów innowacyjnych produktów na rzecz klimatu. Zgłaszane przez biznes działania będą konsultowane z ekspertami na specjalnej platformie. Po pozytywnej ocenie realizacji zobowiązania przez monitorujących je ekspertów, firma otrzyma prawo do posługiwania się zastrzeżonym znakiem w relacji do wdrożonego produktu/usługi. Znak ma w przyszłości stać się dla konsumentów wskazówką, która nie pozwoli im dać się złapać w sidła greenwashingu.

Inicjatywa Climate Leadership jest rozwinięciem działającego od kilku lat Partnerstwa na rzecz realizacji środowiskowych celów zrównoważonego rozwoju „Razem dla Środowiska”, zainicjowanego przez Centrum UNEP/GRID Warszawa. W czwartkowy wieczór do tej inicjatywy dołączył szereg podmiotów(2), wśród których znalazła się także nasza redakcja Teraz Środowisko (zdjęcie z dumą załączamy).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, specjalista ds. ochrony środowiska UNEP-GRIDTekst powstał przy współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa.

Przypisy

1/ Strona programu:
http://www.climateleadership.pl/
2/ Nowi Partnerzy: BNP Paribas Bank Polska S.A., Better. Social Design Company, DELL PRODUCTS (POLAND) Sp. z o.o., Fundacja CultureLab, Gremi Media SA, INTERSEROH Organizacja Odzysku Opakowań S.A., Klaster Gospodarki Odpadowej i Recykling, L'Oréal Polska Sp. z o.o., L'Oréal Warsaw Plant, Osnova Sp. z o.o., Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań, Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA i Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia SA, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, SYRENA Communications, Teraz Środowisko, Neweconomy Sp. z o.o., Tesco Polska, Związek Cyfrowa Polska, EcoTech System.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ponad pół miliarda na inwestycje MPWiK we Wrocławiu (17 stycznia 2020)Rusza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Programu „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu” (03 stycznia 2020)Śląski sejmik powołał komisję ds. klimatu (18 grudnia 2019)VIII edycja programu GreenEvo – Akcelerator Zielonych Technologii. Zgłoszenia tylko do 10 grudnia (05 grudnia 2019)PE wzywa do tego, aby UE osiągnęła neutralność klimatyczną do 2050 r. (29 listopada 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony