Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Dziewięć start-upów zyska wsparcie w pierwszej edycji Elektro ScaleUp. Jakie są ich pomysły?

a+a-    Powrót       10 maja 2019       Transport   

Dziewięć start-upów tworzących innowacje w dziedzinie elektromobilności nawiąże współpracę z dużymi partnerami dzięki udziałowi w pierwszej edycji Pilot Maker Elektro ScaleUp - poinformowała w czwartek Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Celem Pilot Maker Elektro ScaleUp jest komercjalizacja 23 innowacji dla elektromobilności. Zakwalifikowane startupy otrzymują wsparcie ekspertów oraz mogą liczyć na maksymalnie 550 tys. zł dofinansowania na rozwój swoich innowacji.

Według PARP z kilkudziesięciu start-upów, jakie zgłosiły się do udziału w programie, wybrano propozycje, które mają potencjał do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę. Partenarmi programu, którzy będą współpracować przy realizacji nowych pomysłów są: TAURON, PKN ORLEN, Carrefour, Synerise, Siemens, PKP Telkol oraz fundusz inwestycyjny Larq, właściciel wypożyczalni rowerów miejskich NextBike.

Jakie są pomysły start-upów?

Startup Elmodis planuje rozwój przemysłowego internetu rzeczy w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Pozwoli to szybko wykrywać problemy w ich działaniu poprzez diagnostykę anormalnych zachowań, w tym związanych z pojazdami, złączami czy kablami. - Nasze rozwiązania zwiększą efektywność działania ładowarek od kilku do kilkunastu procent. Przy kosztach eksploatacji sięgających kilkuset milionów złotych oferujemy więc oszczędności na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych – wyjaśnił cytowany w komunikacie prezes Elmodisu Artur Hanc.

Kolejny wybrany start-up - Fleetnet działa w dziedzinie zaawansowanych rozwiązań informatycznych dla elektromobilności. Firma rozbuduje oprogramowanie do bezobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Projekt uwzględnia zdalną obsługę pojazdów poprzez komunikację z nimi za pomocą urządzeń telemetrycznych.

Do zarządzania mocą w stacjach ładowania posłuży natomiast system tworzony przez Enelion. - Jeśli w tym samym momencie sto tysięcy kierowców będzie chciało naładować swoje elektryczne samochody w ładowarkach niskiej mocy, w sieci pojawi się zapotrzebowanie na 1 gigawat mocy. To olbrzymia wartość! Dla porównania, obecna moc elektrowni w Polsce wynosi 20-25 gigawatów. Nasze oprogramowanie pozwoli dynamicznie reagować, gdy zapotrzebowanie na moc będzie zbyt duże. System będzie promował ładowanie pojazdów nocą, gdy występują nadwyżki produkcji energii – opisywał cytowany przez PARP prezes Enelionu Krzysztof Wasielewski.

Z kolei MC2 Energy oraz FlexiDao pracują nad wykorzystaniem w elektromobilności technologii blockchain. Zastosowanie tej technologii w procesie ładowania pojazdów elektrycznych pozwala zautomatyzować dostawy i rozliczenia między uczestnikami rynku elektromobilności: dostawcami energii, właścicielami gruntu, operatorami ładowarek czy pośrednikami płatności. W ocenie twórców blockchain pozwoli też pokazać klientom, jakie jest źródło energii, którą ładują pojazd. Dzięki temu koncerny energetyczne będą mogły zagwarantować, że użyty prąd został wyprodukowany z odnawialnych źródeł energii.

Do kolejnej rundy Pilot Maker Elektro ScaleUp trafił też startup Duellera, który chce stworzyć pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie system długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych dla konsumentów indywidualnych i podmiotów grupowych, w tym samorządów. Firma chce dostarczać pojazdy spersonalizowane, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Zaoferuje też narzędzia informatyczne do obsługi wynajmu, w tym aplikację mobilną, która za pośrednictwem specjalnych czytników skomunikuje się z pojazdem.

Scentralizowany system ładowania baterii do rowerów elektrycznych stworzy natomiast BatteryCab. Według Bartosza Częścika z BatteryCab, firma pracuje nad specjalnymi szafami, w których będzie bezpiecznie transportować baterie.

Pilot Maker Elektro ScaleUp jest finansowany z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Czy 30latek NFOŚiGW sprosta wyzwaniom XXI wieku? (29 lipca 2019)100 dni na europejskie prawo klimatyczne. Start 1 listopada. (17 lipca 2019)Gdy nowatorski pomysł otrzymuje wsparcie. Rozmowa z prezesem InnoEnergy (15 lipca 2019)Europejscy burmistrzowie rozmawiali m.in. o walce ze smogiem (26 czerwca 2019)Międzynarodowy Tydzień Gospodarki Obiegu Zamkniętego (18 czerwca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony