Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.01.2023 29 stycznia 2023

Jak baterie ze stałym elektrolitem zmieniłyby sektor transportu? Raport T&E

Baterie ze stałym elektrolitem mogą zmniejszyć ślad węglowy akumulatorów do pojazdów elektrycznych o nawet 39% - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie T&E.

   Powrót       19 lipca 2022       Planowanie przestrzenne   

Wykorzystanie w pojazdach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem (ang. solid state battery, SSB) może wesprzeć redukcję emisji w sektorze transportu – wynika z badania zleconego przez Transport & Environment (T&E) firmie Minviro, specjalizującej się w analizie cyklu życia surowców.

Badanie miało na celu porównanie śladu węglowego technologii baterii ze stałym elektrolitem z obecnie stosowanymi bateriami.

- Technologia baterii ze stałym elektrolitem przechodzi z fazy badawczo-rozwojowej do fazy produkcji pilotażowej, a niektórzy chińscy producenci twierdzą, że od komercjalizacji dzieli ich zaledwie trzy do czterech lat – wskazuje T&E. Jak dodaje, niektórzy producenci ogłosili, że pojazdy z tego typu akumulatorami pojawią się na drogach już w 2025 r.

Redukcja śladu węglowego o nawet 39%

Wyniki badania wskazują, że baterie ze stałym elektrolitem mogą zmniejszyć ślad węglowy akumulatora samochodu elektrycznego o 24%, jeśli natomiast baterie SSB produkowane są przy użyciu materiałów pozyskiwanych w najbardziej zrównoważony sposób, technologia ta może zmniejszyć wpływ akumulatorów na klimat nawet o 39% w porównaniu z obecnie stosowanymi na szeroką skalę bateriami litowo-jonowymi.

Wynika to przede wszystkim z poprawy gęstości energii akumulatorów, która wzrasta z 250 Wh/kg dla akumulatorów litowo-jonowych do 400 Wh/kg w przypadku SSB – czytamy.

Spośród wszystkich rozważanych technologii, najniższy współczynnik globalnego ocieplenia - 58 kgCO2/kWh – uzyskały baterie SBB wykorzystujące elektrolit tlenkowy i katodę NMC-811. Jak dodano, rodzaj zastosowanego elektrolitu stałego „wydaje się mieć stosunkowo niewielki wpływ na wyniki, ponieważ technologia wykorzystująca elektrolit siarczkowy uzyskała wynik tylko o 3% wyższy (60 kgCO2/kWh)”.

Większe zapotrzebowanie na lit

W badaniu zidentyfikowano również możliwe bariery w zakresie potencjału redukcyjnego baterii SSB. - Oczekuje się, że punktem zapalnym może być metal litowy stosowany w anodzie oraz materiał aktywny katody. Wynika to z faktu, że akumulatory SSB będą wymagały średnio o 35% więcej litu niż obecne technologie litowo-jonowe – wskazano.

T&E wskazuje jednak, że wymogi zawarte w procedowanym obecnie rozporządzeniu UE dotyczącym baterii, zgodnie z którym lit ma być pozyskiwany w sposób odpowiedzialny i poddawany recyklingowi, zagwarantuje, że na rynku będzie wystarczająca podaż baterii ze stałym elektrolitem.

Czytaj też: Projekt rozporządzenia bateryjnego. Zapowiedź zmian i szeregu wyzwań dla przemysłu

Jak wyjaśnia Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), już teraz pojazdy elektryczne mają korzystniejszy dla planety ślad węglowy niż te spalające ropę naftową. A ślad węglowy baterii maleje z roku na rok. - Natomiast technologia stałego elektrolitu to prawdziwie przełomowa zmiana, ponieważ wyższa gęstość energii oznacza, że do ich wytworzenia potrzeba znacznie mniej materiałów, a tym samym powoduje znaczne zmniejszenie emisji – mówi. - Uporządkowanie i zekologizowanie sposobu, w jaki wydobywamy i przetwarzamy surowce w bateriach ze stałym elektrolitem, pozwoli jeszcze bardziej zmniejszyć ich wpływ na klimat. Kluczowa będzie poprawa metod stosowanych w łańcuchu dostaw. Rozporządzenie UE w sprawie baterii jest okazją do zagwarantowania, że każda bateria wyprodukowana lub sprzedana w Europie będzie pozyskiwana w bardziej ekologiczny sposób, będzie miała niższy ślad węglowy i będzie poddawana recyklingowi po zakończeniu eksploatacji – dodaje.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Inflacja wpływa na koszty działalności odpadowej. Legislacja nie pomaga (25 stycznia 2023)Do 2027 r. UE może uniezależnić się od chińskich baterii (25 stycznia 2023)Infrastruktury ładowania przybywa, ale to wciąż za mało (10 stycznia 2023)Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje (04 stycznia 2023)Mercedes-Benz zainwestuje ponad 1 mld euro w fabrykę aut elektrycznych w Jaworze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony