Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.06.2024 20 czerwca 2024

Rozwój elektromobilności w Polsce, kolejne ułatwienia prawne

Minister Klimatu udostępnił do konsultacji projekty rozporządzeń dotyczące stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Przewidują m.in. odrębne taryfy dla operatorów stacji ładowania i wskazują wytyczne co do stacji przy nowych budynkach.

   Powrót       24 sierpnia 2020       Planowanie przestrzenne   

W Rządowym Centrum Legislacji opublikowane zostały dwa projekty rozporządzeń, które docelowo ułatwić mają rozwój elektromobilności w Polsce. Mowa o rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną(1) (tzw. rozporządzenie taryfowe) oraz rozporządzeniu w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi(2).

Nowa grupa taryfowa

Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji pierwszego z wymienionych rozporządzeń, jego głównym celem jest potrzeba ograniczenia negatywnych skutków ekonomicznych dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (OSD) i Operatora Systemu Przesyłowego (OSP) wywołanych obostrzeniami wprowadzonymi w związku ze stanem epidemii wirusa SARS-CoV-2 i związanym z tym zmniejszeniem poboru energii elektrycznej przez odbiorców. - Zmiana ma również na celu ułatwienie rozwoju elektromobilności w pierwszym okresie funkcjonowania rynku ładowania pojazdów elektrycznych, w którym liczba pojazdów elektrycznych korzystających z usług ładowania nie jest proporcjonalna do stałych kosztów związanych z zapewnieniem dostaw energii dla infrastruktury ładowania – dodano.

Czytaj też: Temat Miesiąca - Elektromobilność

Nowe przepisy umożliwić mają utworzenie odrębnej grupy taryfowej dedykowanej operatorom ogólnodostępnych stacji ładowania. Rozwiązanie to, jak podano, zastosowane zostało już we włoskim prawodawstwie. - Projekt przewiduje ściślejsze powiązanie kosztów ponoszonych przez operatorów tych stacji z obecnym, stosunkowo małym poziomem wykorzystania infrastruktury ładowania dzięki minimalizacji w ponoszonych kosztach udziału opłat stałych i oparciu ich o koszty zmienne, powiązane z rzeczywistym wykorzystaniem infrastruktury ładowania – wyjaśnia resort klimatu.

Wymagania dla nowo projektowanych budynków

Kolejne z opublikowanych rozporządzeń pozwolić ma z kolei rozwiązać techniczną przeszkodę rozwoju elektromobilności w Polsce, tj. niedostatek miejsc ładowania samochodów elektrycznych. - Wejście w życie projektu rozporządzenia spowoduje, że nowo projektowane oraz budowane budynki będą musiały spełniać wymagania określone w tym projekcie. Dzięki zapewnieniu odpowiedniej mocy przyłączeniowej, zarządcy budynków użyteczności publicznej lub właściciele mieszkań w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych będą mogli w przyszłości wyposażyć zewnętrzne lub wewnętrzne stanowiska postojowe w punkty ładowania pojazdów elektrycznych – czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Budynki użyteczności publicznej powinny więc zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20 proc. planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych moc przyłączeniową określać ma iloczyn 50 proc. planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. Dla przykładu moc przyłączeniowa dla budynku użyteczności publicznej posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 7,4 kW (20 proc. z 10 = 2; 2 x 3,7 kW = 7,4 kW).

W rozporządzeniu nie określa się liczby punktów ładowania, ja podano, wartości 20 i 50 proc. stanowisk postojowych dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych stanowią wynik wcześniej prowadzonych konsultacji – przewiduje się możliwość zainstalowania mniejszej ilości punktów ładowania, ale o większej mocy.

- W wyniku instalacji odpowiedniej mocy przyłączeniowej, zainteresowane podmioty będą mogły wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania bez konieczności kosztownej przebudowy instalacji w budynkach użyteczności publicznej lub budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Proponowane rozwiązanie jest najbardziej skutecznym środkiem do zapewnienia możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w ww. budynkach i przyczynia się do rozbudowy infrastruktury ładowania, a tym samym do wdrażania elektromobilności w Polsce – dodano w Ocenie Skutków Regulacji.

Potrzeba wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337303/katalog/12710958#12710958
2/ Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337153/katalog/12709889#12709889

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jak oznaczać samochody w STC. Projekt nowelizacji w RCL (07 czerwca 2024)Fundusze na OZE i stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Fundusz Modernizacyjny (28 maja 2024)Rada Ministrów zatwierdziła zmiany w KPO (06 maja 2024)Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)100 mld zł z KPO zaplanowano wydać na transformację energetyczną (29 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony