Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.01.2022 26 stycznia 2022

Elektromobilność w szelkach

Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi jeździły po polskich drogach już kilkadziesiąt lat temu. Trolejbusy, bo o nich mowa, stały się na przestrzeni lat polskim towarem eksportowym i rozpoznawaną w świecie marką „Made in Poland”.

   Powrót       28 czerwca 2017       Transport   

Trolejbusy pojawiły się w Polsce w latach 30. XX wieku i były naturalnym kompromisem pomiędzy opartymi na sieci elektrycznej tramwajami, a napędzaną stosunkowo słabymi wtedy silnikami benzynowymi komunikacją autobusową. Dziś w Europie trolejbusy jeżdżą już w ponad 150 miastach. Choć w Polsce z 13 działających systemów trolejbusowych zostały już tylko trzy: w Gdyni, Tychach i Lublinie, w produkcji tych elektrycznych pojazdów wciąż jesteśmy liderami.

Produkt nie dla każdego

Trolejbus to pasażerski pojazd drogowy, napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej i nieporuszający się po szynach. Ma dwa odbieraki prądu (zwane popularnie szelkami, pałąkami lub czułkami) połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd też jego nazwa: od angielskiego słowa trolley (wózek) i końcówki bus (od łac. omnibus, znaczącego "dla wszystkich”). Trolejbusy są cichsze i bardziej mobilne niż tramwaje, ale prawie dwukrotnie droższe w zakupie od tradycyjnych autobusów. Wyższe koszty zakupu są, co prawda, rekompensowane niższymi kosztami eksploatacyjnymi, ale i tak nie są rozwiązaniem dla wszystkich. - Trolejbusy są produktem niszowym ze względu na wysokie koszty budowy trakcji. To spora inwestycja, więc niewiele samorządów decyduje się na budowę nowej infrastruktury od zera. To rozwiązanie dla miast z tradycjami, które mając już wybudowaną sieć chcą ją rozwijać i stopniowo modernizować - mówi Waldemar Rumiński z Ursus Bus Company. Dotychczas lubelska firma nie eksportowała swoich maszyn za granicę, choć w najbliższym czasie planuje uczestnictwo w kilku przetargach, m.in. na Litwie i Ukrainie. Inny polski producent - Solaris - od lat eksportuje swoje maszyny do większości krajów Unii Europejskiej. Przed kilkoma miesiącami, polskie trolejbusy z wodorowym ogniwem paliwowym zamówiła np. stolica Łotwy - Ryga.

Autonomia przyszłością branży

Nowinką w branży są trolejbusy z napędem autonomicznym, które dają maszynom możliwość poruszania się nie tylko po trasach wyznaczonych im przez dostępność trakcji, ale dzięki wykorzystaniu akumulatorów pozwalają im - choćby na pewien czas - się od nich uniezależnić. Baterie litowo-kadmowe pozwalały na zasięg w granicach 5-10 km, ale najnowsze akumulatory - litowo-jonowe i litowo-żelazowo-fosforanowe - gwarantują przejazdy nawet na dystansie kilkunastu kilometrów bez trakcji. Baterie są ładowane w czasie korzystania z sieci, zaś zgromadzona w ten sposób energia jest następnie wykorzystywana podczas jazdy bez pantografu. W ten sposób zalety trolejbusów zostały połączone z atutami autobusów bateryjnych.

W Gdyni, poza siecią trakcyjną, funkcjonują już dwie linie trolejbusowe. - Powoli przekształca to trolejbus w autobus elektryczny, który jest zresztą od niego pod kilkoma względami lepszy. Gdy jedzie „pod siecią” baterie mogą się ładować, przez co nie jest potrzebne całkowite zatrzymanie pojazdu na czas ładowania. Trolejbusy robią to niejako „przy okazji” - mówił podczas zorganizowanego we wtorek w Ambasadzie Francji seminarium Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni. W mieście, które m.in. za sprawą modernizacji sieci trolejbusowej zostało uhonorowane przez Komisję Europejską nagrodą Regiostars, na 12 trasach jeżdżą dziś 92 trolejbusy. Ten rodzaj transportu stanowi zresztą ponad 29 proc. całego rynku transportu publicznego w mieście. Również w dwóch pozostałych miastach, tj. Tychach i Lublinie, po ulicach jeżdżą nowoczesne trolejbusy rodzimej produkcji.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Warszawa: Zarząd Oczyszczania Miasta kupił 4 samochody elektryczne (25 stycznia 2022)65 proc. Europejczyków jest gotowych dopłacić 500 euro za auto emitujące mniej zanieczyszczeń (18 stycznia 2022)Przeobrażenia polskiego ruchu drogowego. Nowelizacja ustawy o elektromobilności (20 grudnia 2021)Ślad węglowy bazą do dekarbonizacji i transformacji energetycznej przedsiębiorstwa (03 grudnia 2021)Dotacje z Programu Zielony Transport Publiczny na projekty w czterech miastach środkowej i południowej Polski (17 listopada 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony