Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
03.08.2025 03 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Będą informacje o emisjach z lotów. KE wprowadza wspólną Etykietę, a Niemcy wspierają e-paliwa

   Powrót       19 grudnia 2024       Zrównoważony rozwój   

Pasażerowie linii lotniczych w Unii Europejskiej będą mogli porównywać ślad węglowy wybieranych przez siebie przewoźników. Umożliwi to tzw. Etykieta emisji podczas lotów – dobrowolny środek wprowadzany właśnie przez Komisję Europejską (KE).

- Brak wspólnej metodologii oraz kryteriów szacowania emisji z lotów prowadzi linie lotnicze oraz sprzedawców biletów do raportowania poziomów emisji przy zastosowaniu różnych, niekoniecznie porównywalnych ze sobą sposobów pomiaru – czytamy w komunikacie KE nt. Etykiety emisji podczas lotów (ang. Flight Emissions Label - FEL). Narzędzie ma stanowić odpowiedź na zdiagnozowany problem; ujednolicona metodologia szacowania emisji uwzględni takie czynniki jak rodzaj samolotu, średnia liczba pasażerów, ilość przewożonych ładunków czy zużywane paliwo. Do programu od lipca 2025 r. będą mogli przystępować operatorzy odpowiedzialni za loty wewnątrz Unii lub rozpoczynające się na jej terytorium. – Z początkiem najbliższego lata pasażerowie zyskają możliwość sprawdzania i porównywania przewidywanych emisji gazów cieplarnianych z poszczególnych lotów, co umożliwi im podejmowanie decyzji zakupowych na podstawie większej liczby informacji – dodaje Komisja. Logo oznaczające udział FEL będzie towarzyszyło informacjom na temat konkretnych lotów i biletom, gwarantując wiarygodność przekazywanych danych.

Czytaj też: 1,19 mld pasażerów linii lotniczych w 2023 r. – a będzie więcej. Czas na przesiadkę do pociągów?

Koniec nieprawdziwych twierdzeń

Szacowaniem emisji na potrzeby systemu zajmie się Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (European Union Aviation Safety Agency - EASA), która wykorzysta przy tym „najbardziej zaawansowane międzynarodowe standardy”. Według KE, Etykieta wesprze proces transformacji lotnictwa, promując zastosowanie zrównoważonych paliw lotniczych (ang. sustanaible aviation fuels – SAF) i wymianę floty. Linie lotnicze mają zostać zachęcone do bardziej zrównoważonej i wydajnej działalności. FEL to środek przewidziany w art. 14 rozporządzenia REFuelEU Aviation – wchodzącym w zakres pakietu Fit for 55 akcie prawnym, który przewiduje aktywne wsparcie dekarbonizacji transportu lotniczego. Według Apostolosa Tzitzikostasa, komisarza ds. zrównoważonego transportu i turystyki, przyjęcie FEL stanowi „znaczący krok” w kierunku czystszego i bardziej konkurencyjnego sektora lotniczego w Europie. – Etykieta położy kres mylącym twierdzeniom środowiskowym nt. emisji lotniczych i zapewni równe warunki działania, umożliwiając uczciwą konkurencję oraz stymulując zrównoważony rozwój w branży transportowej i turystycznej – skomentował urzędnik.

90% redukcji emisji dzięki e-paliwom

Zgodne z założeniami ReFuelEU Aviation – podobnie jak szeroko rozumianego Europejskiego Zielonego Ładu pozostaje także zastosowanie syntetycznych paliw lotniczych. Ich rozwoju podejmuje się m.in. niemieckie przedsiębiorstwo Concrete Chemicals, którego innowacyjny projekt otrzyma 350 mld euro zaakceptowanej przez KE pomocy publicznej. Paliwo rodzaju power-to-liquid będzie wytwarzane w zakładzie w Rudersdorfie, przy wykorzystaniu energii elektrycznej odnawialnego wodoru oraz wychwytywany z cementowni dwutlenek węgla pochodzenia biologicznego. Powstająca jako produkt uboczny tzw. odnawialna benzyna będzie mogła być wykorzystywana jako surowiec do produkcji tworzyw sztucznych. Oczekiwania co do wyników projektu mówią o redukcji emisji gazów cieplarnianych o 90% w porównaniu z wykorzystaniem paliw opartych na paliwach kopalnych.

Czytaj też: Zainteresowanie e-metanolem. Polska może potrzebować nawet 700 tys. jego ton rocznie

Szymon Majewski: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Naprawa i ponowne użycie z pierwszeństwem przed recyklingiem. Raport o GOZ (29 stycznia 2025)Inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych dla Gminy Miejskiej Kraków (20 grudnia 2024)Nasilenie turbulencji lotniczych związane z globalnym ociepleniem (12 grudnia 2024)1,19 mld pasażerów linii lotniczych w 2023 r. – a będzie więcej. Czas na przesiadkę do pociągów? (11 grudnia 2024)Latający prywatnymi samolotami może generować 500x więcej emisji CO2 niż przeciętny człowiek (08 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony