Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT firmy c-trace Sp. z o.o.

Projekt: hulajnogi elektryczne na ścieżkach rowerowych

a+a-    Powrót       08 sierpnia 2019       Transport   

Hulajnogi elektryczne będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 25 km/h; będzie można poruszać się nimi po drogach rowerowych - zakłada opublikowany w środę projekt Prawa o ruchu drogowym. Maksymalna prędkość takich urządzeń ma być ograniczona konstrukcyjnie.

W środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt noweli Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która reguluje kwestię poruszania się m.in. na hulajnogach elektrycznych.

Definicja urządzenia transportu osobistego

Nowe przepisy wprowadzają przede wszystkim definicję urządzenia transportu osobistego, wskazując, że jest to "urządzenie komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu".

Projekt noweli określa m.in. maksymalne wymiary takiego urządzenia, masę, maksymalną prędkość jazdy (ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h), a także źródło napędu - napęd elektryczny.

Resort infrastruktury, który jest autorem proponowanych rozwiązań, chce, by takie urządzenia były traktowane jak rowery. Dlatego też kierujący np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli korzystać ze ścieżek rowerowych; będą musieli mieć też odpowiednie uprawnienia, takie jak w przypadku rowerów - np. kartę rowerową.

Z takich urządzeń nie będą mogły korzystać osoby poniżej 10. roku życia. Resort wskazał, że taka jest bowiem granica wieku dla możliwości uzyskania karty rowerowej.

Więcej o mikromobilności wkraczającej do miast pisaliśmy tutaj.

- Efektem projektowanych zmian będzie prawne uporządkowanie ruchu urządzeń transportu osobistego (np. hulajnóg elektrycznych), co z kolei - m.in. poprzez znaczne ograniczenie ruchu tych urządzeń na chodnikach i drogach dla pieszych - zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (zarówno pieszych, jak i użytkowników wskazanych wyżej urządzeń), a także wpłynie pozytywnie na komfort korzystania przez pieszych z przeznaczonej dla nich przestrzeni - czytamy w uzasadnieniu. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ruszyła stołeczna kampania na temat zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg (28 sierpnia 2019)Elektryczne rowery dla urzędników i służb mundurowych (16 lipca 2019)MI przedstawiło propozycje rozwiązań dla hulajnóg elektrycznych (10 czerwca 2019)E-hulajnogi doczekają się swoich przepisów (31 maja 2019)Mikromobilność przyspiesza, a prawo nie nadąża (22 maja 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony