Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.12.2022 04 grudnia 2022

Polska musi mocno przyspieszyć rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych alarmuje, że aby sprostać unijnym regulacjom do 2035 roku, moc ogólnodostępnej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce powinna 34-krotnie wzrosnąć

   Powrót       16 listopada 2022       Planowanie przestrzenne   
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) pod koniec br. na jeden ogólnodostępny punkt ładowania może przypadać już prawie 15 pojazdów elektrycznych – BEV (Battery Electric Vehicle) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Stowarzyszenie ostrzega, że w kontekście wprowadzenia zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej stwarza to ryzyko niedoboru ładowarek i znaczącego pogorszenia sytuacji na polskim rynku motoryzacyjnym.

Czytaj: Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony?

Diagnoza problemów oraz skala wyzwań

PSPA wraz z czołowymi operatorami infrastruktury ładowania, przedstawiło propozycje zmian w krajowych przepisach. Zostały one szczegółowo opisane w raporcie „AFIR na horyzoncie. Jak przyspieszyć rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce?”, gdzie zawarto szczegółową analizę wymogów AFIR oraz zarys postulatów, które mogą przybliżyć Polskę do spełnienia wymogów Unii Europejskiej w zakresie elektryfikacji transportu.

AFIR (Regulation of the European Parliment and of the Council on the deployment of alternative fuels infrastructure) jest unijnym rozporządzeniem, które zastąpi obowiązującą obecnie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i stanowi część pakietu „Fit for 55”.

Biorąc pod uwagę prognozy dotyczące rozwoju polskiej floty pojazdów elektrycznych ujętych w naszym raporcie(1), a także wymogi rozporządzenia, już w 2025 r. moc stacji ładowania funkcjonujących w Polsce powinna wzrosnąć do 435,8 MW, w 2030 r. do 1383,5 MW, zaś w 2035 r. – do 2613,1 MW. Oznacza to konieczność podwyższenia mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej 34 razy – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Optymalizacja prawa, a także kontynuacja rządowych programów subsydiów daje szansę na rozbudowanie polskiej sieci ładowarek do ponad 42 tys. punktów do 2025 r., czyli 9-krotnie więcej niż obecnie. Zmiany regulacyjne są konieczne nie tylko dla przyspieszenia rozwoju rynku pojazdów elektrycznych, ale również uniknięcia kar finansowych, które grożą Polsce za niespełnienie celów wyznaczonych przez AFIR – dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Propozycja zmian legislacyjnych

PSPA wraz z przedstawicielami branży motoryzacyjnej opracowało propozycję projektu specustawy zawierającą postulaty rozwiązań regulacyjnych. Główne jej cele zakładają:

  • określenie standardów budowy przyłączy przez OSD m.in. w zakresie miejsca budowy punktu przyłączeniowego lub możliwości wyboru poziomu napięcia, niezależnie od mocy stacji ładowania,
  • istotne skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci OSD, które nie powinien przekraczać 12 miesięcy,
  • wdrożenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji w rozbudowę sieci dystrybucyjnych.

Dodatkowy problem stanowi przynależna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) własność infrastruktury energetycznej w miejscach obsługi podróżnych (MOP), co uniemożliwia efektywną rozbudowę sieci na potrzeby przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania.

Czytaj: Pilna potrzeba wykształcenia kadr gotowych pracować w transporcie 4.0

Damian Nowicki: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Raport tutaj
https://pspa.com.pl/raporty/afir-na-horyzoncie-jak-przyspieszyc-rozbudowe-ogolnodostepnej-infrastruktury-ladowania-w-polsce/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ruszył II nabór wniosków grantowych w programie PFR dla samorządów Giełda Miejskich Technologii (30 listopada 2022)Muszyna: Dofinansowanie na 5 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (24 listopada 2022)Dolny Śląsk: Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego (14 listopada 2022)Łódź: Dwie szybkie ładowarki dla autobusów elektrycznych już na krańcówkach (07 listopada 2022)30 mln zł z NFOŚiGW na infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru (03 listopada 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony