
© Mike Mareen
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) pod koniec br. na jeden ogólnodostępny punkt ładowania może przypadać już prawie 15 pojazdów elektrycznych – BEV (Battery Electric Vehicle) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Stowarzyszenie ostrzega, że w kontekście wprowadzenia zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej stwarza to ryzyko niedoboru ładowarek i znaczącego pogorszenia sytuacji na polskim rynku motoryzacyjnym.
Czytaj: Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony?
Diagnoza problemów oraz skala wyzwań
PSPA wraz z czołowymi operatorami infrastruktury ładowania, przedstawiło propozycje zmian w krajowych przepisach. Zostały one szczegółowo opisane w raporcie „AFIR na horyzoncie. Jak przyspieszyć rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce?”, gdzie zawarto szczegółową analizę wymogów AFIR oraz zarys postulatów, które mogą przybliżyć Polskę do spełnienia wymogów Unii Europejskiej w zakresie elektryfikacji transportu.
AFIR (Regulation of the European Parliment and of the Council on the deployment of alternative fuels infrastructure) jest unijnym rozporządzeniem, które zastąpi obowiązującą obecnie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i stanowi część pakietu „Fit for 55”.
– Biorąc pod uwagę prognozy dotyczące rozwoju polskiej floty pojazdów elektrycznych ujętych w naszym raporcie(1), a także wymogi rozporządzenia, już w 2025 r. moc stacji ładowania funkcjonujących w Polsce powinna wzrosnąć do 435,8 MW, w 2030 r. do 1383,5 MW, zaś w 2035 r. – do 2613,1 MW. Oznacza to konieczność podwyższenia mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej 34 razy – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.
– Optymalizacja prawa, a także kontynuacja rządowych programów subsydiów daje szansę na rozbudowanie polskiej sieci ładowarek do ponad 42 tys. punktów do 2025 r., czyli 9-krotnie więcej niż obecnie. Zmiany regulacyjne są konieczne nie tylko dla przyspieszenia rozwoju rynku pojazdów elektrycznych, ale również uniknięcia kar finansowych, które grożą Polsce za niespełnienie celów wyznaczonych przez AFIR – dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Propozycja zmian legislacyjnych
PSPA wraz z przedstawicielami branży motoryzacyjnej opracowało propozycję projektu specustawy zawierającą postulaty rozwiązań regulacyjnych. Główne jej cele zakładają:
- określenie standardów budowy przyłączy przez OSD m.in. w zakresie miejsca budowy punktu przyłączeniowego lub możliwości wyboru poziomu napięcia, niezależnie od mocy stacji ładowania,
- istotne skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci OSD, które nie powinien przekraczać 12 miesięcy,
- wdrożenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji w rozbudowę sieci dystrybucyjnych.
Dodatkowy problem stanowi przynależna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) własność infrastruktury energetycznej w miejscach obsługi podróżnych (MOP), co uniemożliwia efektywną rozbudowę sieci na potrzeby przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania.
Czytaj: Pilna potrzeba wykształcenia kadr gotowych pracować w transporcie 4.0

Dziennikarz

Przypisy
1/ Raport tutajhttps://pspa.com.pl/raporty/afir-na-horyzoncie-jak-przyspieszyc-rozbudowe-ogolnodostepnej-infrastruktury-ladowania-w-polsce/