Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.12.2022 04 grudnia 2022

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Radni przyjęli uchwałę

Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu. Strefa obejmować będzie obszar całego miasta, a pierwsze zmiany zaczną obowiązywać już w lipcu 2024 r.

   Powrót       25 listopada 2022       Planowanie przestrzenne   
strefa czystego transportu

Krakowscy radni zdecydowali o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (STC). Stosowaną uchwałę w tej sprawie przyjęto 23 listopada br. Przepisy wejdą w życie w dwóch etapach – od lipca 2024 r. oraz dwa lata później.

Wypracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie interesariuszy, wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie – mówił cytowany w komunikacie miasta Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Strefa obejmie całe miasto

Jak czytamy w komunikacie, strefa obejmie swoim zakresem obszar całego miasta i będzie dotyczyła wszystkich pojazdów – także tych spoza Krakowa czy Polski. - Obszar krakowskiej Strefy Czystego Transportu pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza – wskazano.

Zgodnie z zapisami uchwały od 1 lipca 2024 r. do Krakowa nie wjadą blisko 30-letnie samochody. Miasto wyjaśnia przy tym, że pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały łagodniejszym ograniczeniom – na teren miasta będą mogły wjechać pojazdy zasilane benzyną lub LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2. Surowsze ograniczenia przewidziano natomiast dla pojazdów zarejestrowanych po 1 marca 2023 r. – wówczas, aby pojazdy zasilane benzyną lub LPG, mogły wjechać na teren Krakowa, będą musiały spełniać normę Euro 3, a w przypadku silników Diesla - normę Euro 5.

Od lipca 2026 r., czyli w drugim etapie wdrażania SCT, „ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel)”. - Czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5 – wyjaśnia UM Kraków.

Ile pojazdów zostanie objętych obostrzeniami?

Z szacunków przeprowadzonych w Krakowie wynika, że w pierwszym etapie wdrażania strefy, obostrzenia obejmą „zaledwie 2% samochodów, które jeździły po Krakowie w grudniu 2021 r.”. - Wymogów, które miałyby obowiązywać od 2026 r., na dzisiaj nie spełniłoby 20-25% samochodów (ok. 100 tys. zarejestrowanych w Krakowie), przy czym w roku 2026 tych pojazdów będzie jeszcze mniej, ponieważ cały czas ludzie zmieniają auta na nowsze – podano.

Diesle objęte większymi ograniczeniami

Dlaczego pojazdy z silnikami Diesla zostały objęte surowszymi ograniczeniami? - Pojazdy z silnikami Diesla zostały potraktowane bardziej surowo, ponieważ w porównaniu z odpowiednikami benzynowymi emitują kilka lub kilkanaście razy więcej zanieczyszczeń ze spalin. Dla porównania, samochód z 2001 roku z silnikiem benzynowym emituje podobną ilość zanieczyszczeń jak samochód z 2014 z silnikiem Diesla – tłumaczy w komunikacie Bartosz Piłat, koordynator ds. transportu w Polskim Alarmie Smogowym.

Czytaj też: Mobilność w mieście. Przykłady z zagranicy wskazują, że niezbędny jest rozwój stref czystego transportu

Ponad 300 Stref czystego transportu w Europie

Kraków jest pierwszym miastem, które przyjęło uchwałę ws. utworzenia SCT. Do decyzji takiej przymierzają się także inne polskie miasta – m.in. Warszawa. Do listy zainteresowanych stworzeniem SCT dopisuje się ponadto Gdynię, Szczecin, Poznań, Toruń, Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Wałbrzych, Koszalin i Słupsk.

Strefy Czystego Transportu stanowią rozwiązanie znane w całej Europie. Obecnie terenów objętych ograniczeniem wjazdu dla określonych kategorii pojazdów na terenie Europe jest ponad 300 – najwięcej we Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii i Francji.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jak Kraków radzi sobie z kryzysem energetycznym? (21 października 2022)Strefy Czystego Transportu – poradnik dla miast (14 września 2022)PSPA: do połowy roku autobusy elektryczne w 64 przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej (11 kwietnia 2022)Strefa czystego transportu w Warszawie? Będą w tej sprawie konsultacje społeczne (07 kwietnia 2022)Strefy czystego transportu. Wzór nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu (04 kwietnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony