Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Porozumienie dla rozwoju kolei na Lubelszczyźnie

   Powrót       16 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

13 czerwca 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w podpisaniu przez przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych SA i Samorządu Województwa Lubelskiego porozumienia dotyczącego współpracy w zakresie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej (LKA). Dokument pozwoli opracować kierunki rozbudowy sieci linii kolejowych na terenie aglomeracji lubelskiej. Dzięki budowie nowych przystanków i linii kolejowych mieszkańcy tego regionu otrzymają lepszy dostęp do kolei.

Czytaj też: W poszukiwaniu zrównoważonego transportu, czyli żegluga czy kolej?

- Kolej jest ważnym elementem transportu w aglomeracjach. Rozwojowi miast musi towarzyszyć rozbudowa sieci kolejowej. Ideą podpisanego dzisiaj porozumienia jest dążenie do większego wykorzystania transportu kolejowego na terenie województwa, a w szczególności aglomeracji lubelskiej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ramach koncepcji określony zostanie obszar, który obejmować będzie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. LKA ma umożliwić szybki i sprawny dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Przeanalizowana zostanie możliwość budowy nowych linii kolejowych: z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona zostanie też elektryfikacja linii z Lublina do Parczewa, a także budowa nowej łącznicy od Chełma do Lotniska Lublin, co zagwarantuje lepszą integrację transportu kolejowego i lotniczego.

W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych zakładana jest modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Obok przystanków możliwe będzie tworzenie węzłów przesiadkowych – integracja kolei z innymi środkami transportu publicznego.

Roboty budowlane w latach 2021-2017

Opracowanie koncepcji planowane jest w latach 2020-2021. Jej koszt szacowany jest na ok. 400 tys. zł. Województwo zobowiązało się pokryć połowę kosztów opracowania, a pozostałą część sfinansują PKP PLK SA, które zajmą się też m.in. przeprowadzeniem przetargu na wybór wykonawcy koncepcji oraz będą sprawowały nadzór nad jej przygotowaniem. Powstanie koncepcji umożliwi opracowanie studium wykonalności, które określi szczegółowy zakres prac.

Realizację robót budowlanych w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony