Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.10.2023 02 października 2023

Miasto 15-minutowe – analiza wrocławskiego osiedla

Serwisy internetowe oparte o różnorodne źródła danych i nowoczesne technologie pozwalają lepiej planować przestrzeń i dostosowywać ją do potrzeb mieszkańców. Skorzystać na tym może m.in. urbanistyczny nurt miast 15-minutowych.

   Powrót       09 czerwca 2021       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   

Ulubiona kawiarnia, park, piekarnia, a także szkoła, praca czy lekarz w zasięgu zaledwie kwadransa. Tak w skrócie można ująć zyskujący na popularności nurt urbanistyczny miast 15-minutowych. Wywodząca się ze stolicy Francji koncepcja zakłada organizację ładu urbanistycznego w sposób, który umiejscawia wszystkie obiekty służące zaspokojeniu podstawowych potrzeb w zasięgu 15-minutowego spaceru. Początkowo był to postulat kampanii wyborczej mer Paryża, Anne Hidalgo, później trend rozszerzył się na inne miasta. Pandemia koronawirusa, a z nią ograniczenia w przemieszczaniu się, doprowadziły do rozprzestrzenia się koncepcji - społeczności zaczęły funkcjonować na mniejszych przestrzeniach. Niektóre dzielnice polskich miast już funkcjonują w tym nurcie. Jak sprawdzić które? Zobaczmy to na przykładzie Wrocławia.

Technologia Databout: sprawdzam!

- W Databout zaobserwowaliśmy rosnącą popularność nurtu miast 15-minutowych i wykorzystaliśmy naszą technologię, by ustalić, czy jedno z wrocławskich osiedli spełnia jego założenia – mówi Joanna Sarbiewska, dyrektor w Databout, pomysłodawczyni serwisu internetowego do praktycznej analizy danych przestrzennych. Narzędzie jest uniwersalne i uszyte na miarę każdego z nas: może przydać się tak samorządowcom, jak i mieszkańcom czy też przedsiębiorcom planującym otworzyć punkty usługowe, powierzchnie biurowe lub handlowe.

Analizy piesze dają możliwość wybrania lokalizacji na interaktywnej mapie i jej analizę w dowolnie opisanych przez użytkownika rozmiarach stref. W interpretacji można wykorzystać wiele kryteriów. - W naszym przypadku (patrz: ramka) posłużyliśmy się jedną strefą o rozmiarze odzwierciedlającym czas 15-minutowego spaceru. Jako kryteria ustaliliśmy punkty POI, czyli użyteczne miejsca – mówi Joanna Sarbiewska.

Chwila, i otrzymujemy obszar terenu, do którego można dotrzeć w czasie jednego kwadransa. Widoczna na rysunku przestrzeń w dolnej części jest wycięta, ponieważ znajdują się na niej drogi o ograniczonej dostępności, które utrudniają mobilność pieszą. Obliczane przez serwis strefy są rzeczywistym odzwierciedleniem infrastruktury pieszej. Dlatego przy planowaniu rozmiaru w oparciu o czas przejścia pieszego, algorytmy biorą pod uwagę utrudnienia komunikacyjne i różnego rodzaju bariery. Zwiększa to precyzję danych o dostępności transportowej danej lokalizacji – podkreśla Joanna Sarbiewska. Kolejnym krokiem jest wybranie kategorii użytecznych miejsc cieszących się największym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Z dotychczasowych analiz wykonanych przez użytkowników Databout.tools wynika, że są to: sklepy, usługi, gastronomia, poczta, szkoły, przedszkola, sport, zdrowie, stacje paliw oraz transport. Każda z wybranych kategorii użytecznych miejsc występuje przynajmniej raz w zaznaczonym obszarze (patrz: ramka).

Zmierzyć koncept

Czy to kwalifikuje wrocławskie osiedle Di Trevi jako dogodne miejsce do życia w świetle koncepcji urbanistycznej miast 15-minutowych? - Naszym zdaniem tak. W zasięgu 15 minut spaceru mieszkaniec jest w stanie odwiedzić każdy z ważnych dla niego punktów. Nie jest to sytuacja oczywista, gdyż kolejne nowe osiedle, odległe zaledwie o kilka kilometrów, nie spełnia już takich założeń. Nie zapewnia dostępu do lokali usługowych czy obiektów zdrowia, takich jak apteki – podsumowuje Joanna Sarbiewska (porównanie dostępności punktów w tabeli).

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na liczbę punktów reprezentujących transport. W przypadku pierwszego osiedla jest ich 29, co oznacza wysoki poziom skomunikowania transportem zbiorowym. Przemieszczanie mieszkańców w drugim przypadku jest ograniczone, ze względu na tylko 8 punktów transportowych. Narzędzie może więc również pomóc miejskim organizatorom przewozów i urbanistom np. w lokalizacji przystanków autobusowych, parkingów rowerowych czy przejść dla pieszych tak, by realnie odpowiadały one potrzebom lokalnej społeczności.

- Wykorzystując serwis internetowy Databout, jesteśmy w stanie szczegółowo określać atrakcyjność danych lokalizacji, jak i oceniać, czy spełniają normy nowoczesnych koncepcji urbanistycznych. Zachęcamy do przetestowania możliwości naszej technologii we własnych działaniach - dodaje.

Prezentacja omawianej analizy na stronie databout.

DataboutArtykuł powstał we współpracy z Databout

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowe regulacje w obszarze planowania przestrzennego. Projekt rozporządzenia MRiT (28 września 2023)Weszły w życie przepisy reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego (27 września 2023)Konkrety w sprawie planu ogólnego dla gmin (13 września 2023)Modernizacja infrastruktury oświetlenia dróg. Nabór wniosków od 28 sierpnia (25 sierpnia 2023)Sejm przegłosował nowelizację ustawy ocenowej. Będzie skarga do Komisji Europejskiej (23 sierpnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony