W 2016 r. rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. Według tych planów, do 2030 r. Odra na całej swojej długości, a Wisła od Warszawy do Gdańska, mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.
W poniedziałek, podczas posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej, rektorzy: Politechniki Gdańskiej, prof. Jacek Namieśnik, Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Jerzy Gwizdała oraz dyrektor Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk, prof. Waldemar Świdziński, podpisali porozumienie na rzecz wspierania Narodowego Programu Zagospodarowania Dolnej Wisły. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele ministerstw: gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, rozwoju, budownictwa i infrastruktury, energii, środowiska oraz pomorscy parlamentarzyści.
Środowisko naukowe deklaruje włączenie kadry naukowo-badawczej do zadań związanych z Programem
W zawartym porozumieniu strony stwierdziły, że “realizacja programu zabudowy Dolnej Wisły kaskadą stopni wodnych umożliwi włączenie Wisły w europejski system dróg wodnych E 40 i E 70, rozwój wielogabarytowego i turystycznego transportu śródlądowego, wykorzystanie potencjału hydroenergetycznego, zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej, zaopatrzenie w wodę regionów nadwiślańskich, rozwój gospodarczy Polski”. Sygnatariusze porozumienia zadeklarowali wsparcie działań zmierzających do realizacji Programu Zagospodarowania Dolnej Wisły poprzez wspieranie wszelkich działań władz centralnych i regionalnych w tym zakresie, a także udostępnienie dotychczasowych badań, opracowań i analiz na ten temat. Środowisko naukowe zadeklarowało też włączenie swojej kadry naukowo-badawczej i projektowej wraz z zapleczem techniczno-organizacyjnym do realizacji zadań związanych z Programem.
Wiceminister środowiska Mariusz Gajda przyznał, że „jest to program ambitny, a jednocześnie bardzo trudny do realizacji”. Przyznał, że „liczy na taką wnikliwą analizę wszelkiego rodzaju uwarunkowań, nie tylko ekonomicznych, ale też środowiskowych”. Powiedział, że ma „troszkę odmienne zdanie co do liczby stopni i ich usytuowania”. „Uważam, że (…) być może ze względów środowiskowych warto rozważyć więcej mniejszych stopni” - powiedział Gajda.
Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna poinformował w Gdańsku, że wg. wstępnych szacunków, koszt kaskady Wisły na odcinku Warszawa-Gdańsk wyniesie 31,5 mld zł. Powiedział, że resort rozpoczyna prace nad przygotowaniem studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Rzeki Wisły Warszawa-Gdańsk. (PAP)