Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
WiÄ™cej  ›
19.08.2025 19 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

NCBR ogłasza Program Magazynowania Wodoru

   Powrót       24 maja 2018       Zrównoważony rozwój   

Nad zasobnikami wodoru nowej generacji, które będzie można wykorzystać w pojazdach, pracować będą polskie zespoły w Programie Magazynowania Wodoru ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Budżet programu to 32 mln zł, nabór zgłoszeń trwa do 17 lipca.

- Od co najmniej 30 lat obserwuje się próby wodoryzacji gospodarki, wprowadzenia wodoru jako paliwa, które mogłoby być absolutnie konkurencyjne wobec paliw kopalnych. To technologia, która umożliwia eksport energii i to na duże odległości - powiedział w środę na spotkaniu z dziennikarzami w Warszawie dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

Szybsze ładowanie urządzeń

- Zasobnik wodorowy to jest alternatywa dla baterii jonowo-litowej. Cały ten konkurs wpisuje się w rozwój elektromobilności, a także w działania służące poprawie jakości powietrza w miastach – skomentował Maciej Misiura, koordynator programu Magazynowania Wodoru. Dodał, że dzięki wykorzystaniu technologii magazynowania wodoru można szybciej ładować urządzenia, a w dodatku nie trzeba obciążać sieci energetycznej w mieście. Zaletami korzystania z wodoru jest również to, że paliwo można wytwarzać np. przez elektrolizę wody, choćby dzięki energii ze źródeł odnawialnych. A to, co w wyniku spalania wodoru powstaje, to... również woda. - Liczę na to, że na rosnącym rynku wodorowym na świecie - bo on niewątpliwie rośnie - technologie wodorowe staną się polską niszą. Widzę potencjał u firm i podmiotów na rozwinięcie tej technologii – podkreślił.

Dyrektor NCBR z kolei powiedział, że impulsem do uruchomienia programu były sygnały z różnych stron, m.in. z Ministerstwa Obrony Narodowej czy z firm wytwarzających wodór, jako produkt odpadowy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce, by w ramach programu uczestnicy zademonstrowali swoje działające magazyny wodoru w pojazdach mobilnych. - Nie predefiniujemy, czy to ma być pojazd wojskowy, dron, statek, rower samochód czy autobus. Chcemy, by uczestnik konkursu pokazał, że magazyn wodoru, który rozwinie, będzie mógł być zastosowany w warunkach rzeczywistych - powiedział prof. Chorowski. Według niego rozwiązania powinny realnie konkurować funkcjonalnością i ceną z rozwiązaniami, które na rynku już są dostępne.

Trzy fazy programu NCBR

Nowy program NCBR składa się z trzech faz. W ramach każdej z nich uczestnicy będą między sobą konkurować. Faza pierwsza potrwa dwa miesiące, można w niej uzyskać maksymalnie 100 tys. zł. Faza musi się skończyć dostarczeniem NCBR koncepcji. W drugiej fazie - trwającej rok - kwota dofinansowania to nawet 2,5 mln zł. A w fazie trzeciej - potrwa ona 600 dni - kwota dofinansowania to maksymalnie 6,6 mln zł. Pod koniec trzeciej fazy należy zaprezentować producenta pojazdów, który będzie montował systemy. Liczba wykonawców po każdym etapie będzie ograniczana na podstawie weryfikacji dotychczasowych wyników. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)Od 3 lutego nabory na dofinansowanie wysokosprawnej kogeneracji (30 stycznia 2025)
©Teraz Åšrodowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony