Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.04.2024 23 kwietnia 2024

Nienadający się do przetworzenia plastik znika z opakowań

   Powrót       06 lutego 2019       Odpady   

Tesco poinformowało wczoraj o swoich zobowiązaniach dotyczących zmniejszania negatywnego wpływu opakowań plastikowych na środowisko. Praca nad opakowaniami koncentrować się będzie na trzech zagadnieniach:

  • Do 2020 roku firma usunie ze składów opakowań produktów marki własnej materiały nie nadające się do ponownego przetworzenia.
  • Do 2025 wszystkie opakowania produktów marki Tesco będą możliwe do recyklingu bądź ponownego użycia.
  • Firma będzie rozwijać współpracę z innymi detalistami, producentami i ekspertami z obszaru opakowań, by wspólnie maksymalizować skalę odzysku, przetwarzania i ponownego wykorzystywania materiałów.

- Tylko 9 proc. odpadów opakowaniowych poddawanych jest recyklingowi. 12 proc. jest spalane, a cała reszta – 79 proc. - akumuluje się na składowiskach bądź trafia do środowiska naturalnego. Szacuje się, iż połowa wyprodukowanego plastiku to produkty zaprojektowane tak, by służyły nam tylko raz. Następnie zaś są wyrzucane. Konieczne jest opracowanie nowego systemu gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz szerzej implementacja do prawodawstwa polskiego nowych wymagań określonych w Circular Economy Package. To dobrze, że wśród polskich przedsiębiorców już są stosowane dobre praktyki, które wpisują się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym - mówi Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Sieć chce także zachęcać klientów do poszukiwania alternatyw wobec jednorazowych wyrobów plastikowych i zastępować tego typu produkty odpowiednikami przyjaznymi środowisku, równocześnie w pełni stosując się do nowych unijnych rozporządzeń w tym zakresie.

Na początku 2019 roku Tesco poinformowało swoich dostawców o planach wspólnej pracy na rzecz eliminacji materiałów trudnych do przetworzenia. Dotyczy to m.in. opakowań i komponentów z PVC, PS czy PC. W październiku 2018 roku Tesco opublikowało swoje ambicje z zakresu opakowań w dokumencie Little Helps Plan - swojej strategii z zakresu CSR. Zobowiązania i cele dla krajów Europy Środkowej odzwierciedlają ambicje Grupy Tesco oraz warunki lokalne, jak rodzaje stosowanych opakowań, infrastruktura w obszarze recyklingu czy rozwój sektora produkcji opakowań.

Wprowadzanie nowych rozwiązań w opakowaniach produktów wiąże się z innymi obszarami zrównoważonego rozwoju, jak kwestia marnowania żywności czy emisje CO2. Opakowania odgrywają ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i higieny produktów oraz mogą wpływać na zmniejszanie skali marnowania żywności.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)O systemie kaucyjnym z pogodą ducha. Debata na Targach Ekotech m.in. o płatnościach zbliżeniowych (19 kwietnia 2024)Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony