Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2022 13 sierpnia 2022

Rusza nowy program „Elektro Parki”

   Powrót       03 czerwca 2022       Planowanie przestrzenne   

Emisja spalin zostanie ograniczona w najpiękniejszych i przyrodniczo najcenniejszych zakątkach Polski. Pomoże w tym nowy program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pod nazwą „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”. Przewiduje on dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i stacji oraz punktów ładowania, które będą wykorzystywane w codziennej działalności. Na ten cel ma być przeznaczone do 16 mln zł z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Czytaj też: Projekt ustawy o parkach narodowych przekazany do konsultacji

W Polsce funkcjonują 23 parki narodowe, czyli obszary najwyższej ochrony, które wyróżniają się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, kulturowymi, społecznymi, naukowymi i edukacyjnymi. Na tych wyjątkowo cennych terenach, gdzie nadzwyczajnie dba się o zachowanie piękna i wartości przyrody, ochronę siedlisk roślin i zwierząt, utrzymanie różnorodności biologicznej oraz zasobów przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, do minimum powinna być zmniejszona emisja spalin szkodliwych dla ludzi i środowiska. Rozwiązaniem ma być praktyczne wdrożenie w parkach narodowych idei elektromobilności, a więc zastąpienie tradycyjnych samochodów spalinowych pojazdami o napędzie elektrycznym.

80 pojazdów elektrycznych i 45 ładowarek

Wdrożenie programu „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych” pozwoli osiągnąć trzy zasadnicze cele: ograniczyć zanieczyszczenie powietrza, zmniejszyć zużycie paliw emisyjnych, a także upowszechnić w polskim społeczeństwie wiedzę na temat elektromobilności i korzyści, które przynosi ona ludziom i środowisku naturalnemu. Parki narodowe zamierzające kupić pojazdy zeroemisyjne będą mogły ubiegać się w NFOŚiGW o bezzwrotne dotacje. Kwota alokacji sięgnie 16 mln zł pochodzących z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Z tej puli ma być zakupionych około 80 pojazdów elektrycznych (samochodów osobowych, minivanów i SUV-ów) oraz 45 ładowarek do ich zasilania.

Program „Elektro Parki” realizowany ma być w latach 2022-2023, a nabór wniosków będzie się odbywał w trybie ciągłym do 31 grudnia 2022 r. lub do wyczerpania alokacji. Parki narodowe otrzymają z NFOŚiGW dotację w wysokości do 90 proc. kosztów kwalifikowanych na zakup fabrycznie nowych pojazdów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem. Górną granicą wartości auta będzie 170 tys. zł dla „osobówek” i minivanów oraz 270 tys. zł dla SUV-ów. Pułap 90 proc. kosztów kwalifikowanych ma dotyczyć również dotacji na zakup, budowę i montaż stacji ładowania. Co istotne, część tych ładowarek będzie ogólnodostępna, a turyści zyskają możliwość korzystania z nich bezpłatnie.

Specjalne oznaczenia

Samochody zeroemisyjne oraz punkty i stacje ich ładowania wykorzystywane w parkach narodowych da się łatwo zauważyć, gdyż w ramach dofinansowania z NFOŚiGW zostaną one w specjalny sposób oznakowane. Ma to być dodatkowy element promowania w polskim społeczeństwie idei elektromobilności i troski o jakość powietrza w naszym kraju.

Zasady składania i rozpatrywania wniosków w programie „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”, a także terminy i inne kwestie formalne, są określone w regulaminie oraz ogłoszeniu o naborze dostępnych na stronie internetowej NFOŚiGW: Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Elektryczne auto w celach służbowych? Rząd planuje uregulowanie przepisów (10 sierpnia 2022)Local Trends Europejskie Forum Samorządowe w październiku (04 sierpnia 2022)Gdańsk: Umowa z firmą MAN na 18 pojazdów podpisana (04 sierpnia 2022)Jak baterie ze stałym elektrolitem zmieniłyby sektor transportu? Raport T&E (19 lipca 2022)Zakrzew: Zakup autobusów elektrycznych i uruchomienie komunikacji publicznej w gminie (20 czerwca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony