Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
21.08.2025 21 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Zakaz sprzedaży osobowych aut spalinowych coraz bliżej. PE za nowymi normami emisji CO2

   Powrót       16 lutego 2023       Zrównoważony rozwój   
rh2010

Posłowie do Parlamentu Europejskiego poparli porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie zmienionych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych. Mowa o wniosku ws. zmiany rozporządzenia 2019/631 określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych, który Komisja Europejska przedstawiła w listopadzie 2021 r. wraz z pakietem Fit for 55.

Stanowisko(1) w tej sprawie przyjęto 340 głosami za, przy 279 głosach przeciw i 21 wstrzymujących się.

Zanim przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE, porozumienie będzie musiało zostać jeszcze formalnie zatwierdzony przez Radę.

Co uzgodniono?

Jak wyjaśniono w komunikacie prasowym PE, nowe przepisy wyznaczają drogę do bezemisyjnej mobilności drogowej. - Nowe przepisy wyznaczają drogę do zerowych emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w 2035 r. (unijny cel dla całej floty, polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100% w porównaniu z 2021 r.). Cele w zakresie redukcji emisji pośrednich na rok 2030 określono na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych – czytamy.

W praktyce przyjęty cel 100% redukcji emisji oznacza, że od 2035 r. w państwach członkowskich UE będzie można rejestrować wyłącznie samochody z napędem elektrycznym lub wodorowym.

Czytaj też: Zakaz sprzedaży osobowych i dostawczych aut spalinowych od 2035 r. przesądzony?

Zgodnie z osiągniętym porozumieniem KE do 2025 r. przedstawi metodykę oceny i przekazywania danych dotyczących emisji CO2 w całym cyklu życia samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na rynku UE (w stosownych przypadkach wraz z wnioskami ustawodawczymi). Dodatkowo do grudnia 2026 r. KE „będzie monitorować różnicę między dopuszczalnymi wielkościami emisji a rzeczywistymi danymi dotyczącymi zużycia paliwa i energii, sporządzi sprawozdanie na temat metodyki dostosowywania indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów i zaproponuje odpowiednie działania następcze”.

Jak dodano, co dwa lata, począwszy od końca 2025 r., Komisja będzie publikować sprawozdanie oceniające postępy w kierunku bezemisyjnej mobilności.

- Rozporządzenie to zachęca do produkcji pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Zawiera ambitną rewizję celów na 2030 r. oraz cel zeroemisyjny na 2035 r., który ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Cele te zapewniają przejrzystość dla przemysłu samochodowego oraz stymulują innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Kupowanie i poruszanie się bezemisyjnymi samochodami stanie się tańsze dla konsumentów, szybciej pojawi się rynek samochodów używanych. Dzięki temu zrównoważona jazda jest dostępna dla każdego – ocenił Jan Huitema, sprawozdawca projektu w PE.

Normy emisji dla samochodów ciężarowych

W ostatnich dniach podobne przepisy zaproponowano także dla nowych samochodów ciężarowych. KE proponuje, by średni poziom emisji z nowych pojazdów ciężarowych - w porównaniu z 2019 r. – został obniżony o 45% od 2030 r., o 65% od 2035 r. oraz o 90% od 2040 r. Więcej na ten temat tutaj.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Szczegóły tutaj:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0039_EN.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony