Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych ELVI HomeLine firmy Engie
EVBox PublicLine - stacja ładowania pojazdów elektrycznych w przestrzeniach publicznych firmy Engie

Plany żeglugowe dla Odry

a+a-    Powrót       11 kwietnia 2018       Transport   

To dla nas priorytet, aby jak najszybciej usunąć "miejsca limitujące", czyli przeszkadzające w żegludze na Odrze – powiedział przed senacką Komisją Infrastruktury Wojciech Skowyrski z Wód Polskich. Komisja wysłuchała we wtorek informacji na temat stanu realizacji prac udrożniających i modernizacyjnych na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Zastępca dyrektora Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą PGW Wody Polskie Wojciech Skowyrski poinformował, że zadania inwestycyjne realizowane na Odrzańskiej Drodze Wodnej (ODW) dotyczą przede wszystkim likwidacji miejsc najbardziej limitujących, czyli przeszkadzających w żegludze. Dodał, że ważnym zadaniem inwestycyjnym w ramach prac na ODW jest m.in. dokończenie stopnia wodnego Malczyce. - Prace nabrały tempa i planujemy skończyć je w najbliższym możliwym czasie - powiedział Skowyrski.

Poprawa warunków nawigacyjnych

Kolejnym zadaniem jest zakończenie modernizacji i przebudowy jazów na Odrze. Jak powiedział Skowyrski, w ramach modernizacji zabudowy regulacyjnej tzw. Odry swobodnie płynącej i Odry granicznej przebudowanych zostanie pięć mostów. Poinformował też, że na nieskanalizowanym odcinku od Sinawy do ujścia Nysy Łużyckiej, zmodyfikowanych zostanie 341 ostróg i usuniętych zostanie 11 przemiałów. - Prace te mają doprowadzić do poprawy warunków nawigacyjnych - zaznaczył Skowyrski.

Wojciech Skowyrski poinformował, że w perspektywie 2014-2020 na projekty dotyczące modernizacji śródlądowych dróg wodnych przeznaczona będzie kwota ponad 1 mld 250 mln zł, która nie uwzględnia budowy stopnia wodnego Malczyce.

Z kolei zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Przemysław Żukowski poinformował, że podpisana została umowa na wykonanie analizy transportowej - pierwszej analizy gospodarczej dotyczącej transportu śródlądowego.

Projekt programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej w 2020 roku

- Naszym celem jest, aby na koniec 2020 r. mieć gotowy projekt programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, który będzie potem poddawany ocenom środowiskowym. Liczymy na to, że około roku 2021-2022 będziemy mieć przyjęty program przez Radę Ministrów. Ważną datą jest rok 2023 - mamy nadzieję na pozytywną dla nas aktualizację wytycznych w sprawie sieci TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE - PAP) - powiedział Żukowski.

Studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowe pod koniec 2018 r.

Zgodnie z opracowaną przez MGMiŻŚ i przyjętą przez rząd strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, a do 2030 r. - w sumie ok. 30,7 mld zł. Z tej kwoty zaplanowano 670 mln zł na zmianę zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

Ponadto 11 mld zł miałaby kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą, 3,1 mld zł - dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł - modernizacja 20 stopni wodnych, 6,6 mld zł - budowa 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł budowa ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest też wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

W lutym 2017 r. weszła w życie ustawa o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kluczowy (formalnie) etap przekopu przez Mierzeję Wiślaną dobiega końca (20 listopada 2018)Podpisano list intencyjny ws. budowy nowych stopni wodnych (20 listopada 2018)Konsultacje projektu harmonogramu prac Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej do 9 grudnia br. (15 listopada 2018)8 podmiotów zgłosiło uwagi ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną (07 listopada 2018)Ruszyły wstępne prace w miejscu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną (08 października 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony
20 przykładów dobrych praktyk polskich gmin - pobierz Przewodnik ECO-MIASTO