Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista z zakresu hydrologii Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - PIB
Przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych ELVI HomeLine firmy Engie

Plany żeglugowe dla Odry

a+a-    Powrót       11 kwietnia 2018       Transport   

To dla nas priorytet, aby jak najszybciej usunąć "miejsca limitujące", czyli przeszkadzające w żegludze na Odrze – powiedział przed senacką Komisją Infrastruktury Wojciech Skowyrski z Wód Polskich. Komisja wysłuchała we wtorek informacji na temat stanu realizacji prac udrożniających i modernizacyjnych na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Zastępca dyrektora Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą PGW Wody Polskie Wojciech Skowyrski poinformował, że zadania inwestycyjne realizowane na Odrzańskiej Drodze Wodnej (ODW) dotyczą przede wszystkim likwidacji miejsc najbardziej limitujących, czyli przeszkadzających w żegludze. Dodał, że ważnym zadaniem inwestycyjnym w ramach prac na ODW jest m.in. dokończenie stopnia wodnego Malczyce. - Prace nabrały tempa i planujemy skończyć je w najbliższym możliwym czasie - powiedział Skowyrski.

Poprawa warunków nawigacyjnych

Kolejnym zadaniem jest zakończenie modernizacji i przebudowy jazów na Odrze. Jak powiedział Skowyrski, w ramach modernizacji zabudowy regulacyjnej tzw. Odry swobodnie płynącej i Odry granicznej przebudowanych zostanie pięć mostów. Poinformował też, że na nieskanalizowanym odcinku od Sinawy do ujścia Nysy Łużyckiej, zmodyfikowanych zostanie 341 ostróg i usuniętych zostanie 11 przemiałów. - Prace te mają doprowadzić do poprawy warunków nawigacyjnych - zaznaczył Skowyrski.

Wojciech Skowyrski poinformował, że w perspektywie 2014-2020 na projekty dotyczące modernizacji śródlądowych dróg wodnych przeznaczona będzie kwota ponad 1 mld 250 mln zł, która nie uwzględnia budowy stopnia wodnego Malczyce.

Z kolei zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Przemysław Żukowski poinformował, że podpisana została umowa na wykonanie analizy transportowej - pierwszej analizy gospodarczej dotyczącej transportu śródlądowego.

Projekt programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej w 2020 roku

- Naszym celem jest, aby na koniec 2020 r. mieć gotowy projekt programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, który będzie potem poddawany ocenom środowiskowym. Liczymy na to, że około roku 2021-2022 będziemy mieć przyjęty program przez Radę Ministrów. Ważną datą jest rok 2023 - mamy nadzieję na pozytywną dla nas aktualizację wytycznych w sprawie sieci TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE - PAP) - powiedział Żukowski.

Studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowe pod koniec 2018 r.

Zgodnie z opracowaną przez MGMiŻŚ i przyjętą przez rząd strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, a do 2030 r. - w sumie ok. 30,7 mld zł. Z tej kwoty zaplanowano 670 mln zł na zmianę zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

Ponadto 11 mld zł miałaby kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączyłby Odrę z Wisłą, 3,1 mld zł - dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł - modernizacja 20 stopni wodnych, 6,6 mld zł - budowa 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł budowa ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest też wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który byłby polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

W lutym 2017 r. weszła w życie ustawa o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną w ostatnim kwartale tego roku (20 sierpnia 2018)Rozpoczęły się analizy ekonomiczne i techniczne Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej (16 sierpnia 2018)Prezydent podpisał nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej (14 sierpnia 2018)Plany rozwoju żeglugi: z Warszawy na Mazury (06 sierpnia 2018)Prezydent podpisał nowelizację specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej (19 lipca 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony