Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rozwój polskiej kolei. Podwojony budżet "Kolej+" i aktualizacja KPK

   Powrót       22 kwietnia 2022       Planowanie przestrzenne   

„Kolej +” z podwojonym budżetem

Minister aktywów państwowych Jacek Sasin wraz z premierem Mateuszem Morawieckim i ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem ogłosili w środę, 20 kwietnia br., listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach Rządowego Programu Kolej +. Program przewiduje modernizację lub budowę nowych połączeń kolejowych na przykład z Janowa Lubelskiego do Lublina czy Biłgoraju. Budżet programu został zwiększony z 5,6 mld zł do ponad 11 mld. Zamiast 17 zostaną zrealizowane aż 34 projekty. 1/4 tych inwestycji dotyczy Lubelszczyzny(1).

Czytaj: Wyprzedzić samochody i samoloty, kolej jako środek transportu numer jeden

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r. uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (KPK), przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Uchwała przewiduje aktualizację KPK w związku z przyjętym przez rząd projektem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Jest on podstawą do ubiegania się o wsparcie z Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Zwiększania Odporności, m.in. na projekty kolejowe.

Krajowy Program Kolejowy został ustanowiony do 2023 r. Konieczna jest jednak jego aktualizacja w związku planowanym horyzontem czasowym realizacji KPO, który zamyka się wraz z końcem sierpnia 2026 r.

Ze względu na dotychczasowy brak przyjęcia KPO przez Komisję Europejską, lista zadań ze źródeł KPO została określona jako lista rezerwowa. Rozwiązanie to umożliwi PKP Polskim Liniom Kolejowym SA wszczęcie procedur przetargowych dla projektów wyszczególnionych na liście po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.

Krajowy Program Kolejowy zostanie także uzupełniony w związku z rozstrzygnięciami konkursu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF Transport 2020. Chodzi o uzyskanie dofinansowania dla czterech projektów dokumentacyjnych, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Czytaj: Renesans kolei? W Europie jest 28 tras, gdzie podróż pociągiem trwa krócej niż samolotem

Źródło: MAP/MI

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Ponad 1200 km linii kolejowych zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/ponad-1200-km-linii-kolejowych-zostanie-objetych-dofinansowaniem-w-ramach-programu-kolej-plus

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

40 mld zł z KPO trafiło do Polski w ramach kolejnych wniosków (18 grudnia 2024)Inwestycje kolejowe – aspekty środowiskowe i społeczne. Studium przypadku (08 listopada 2024)Wydatki na działania klimatyczne zawyżone o 34,5 mld euro? Kontrola funduszu odbudowy po pandemii COVID-19 (12 września 2024)Środki z KPO na transport intermodalny. MI (17 maja 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony