Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Wartość polskiego eksportu baterii do pojazdów elektrycznych wzrośnie czterokrotnie

   Powrót       26 października 2022       Energia   
Samochód elektryczny

Według ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego inwestycje w produkcję baterii mogą podnieść PKB Polski nawet o 2,6% w 2035 roku. Z opublikowanego raportu wynika, że przy takim scenariuszu wartość polskiego eksportu baterii do pojazdów elektrycznych wzrosłaby czterokrotnie.

W raporciePolskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Wpływ pakietu Fit for 55 na przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej. Skutki budżetowe zaostrzenia norm emisji” wskazano, że wartość produkcji wyrobów motoryzacyjnych w Polsce w 2019 r. wyniosła 45 mld euro. Dla porównania w krajach Grupy Wyszehradzkiej (V4) łącznie ponad 160 mld euro.

Zgodnie z raportem rozwój inwestycji w produkcję baterii może podnieść PKB krajów V4 w 2035 r. o 5,3%, a Polski nawet o 2,6%. Ponadto wskazano, że do 2030 r. wartość polskiego eksportu baterii do pojazdów elektrycznych wzrośnie czterokrotnie.

Zakaz rejestracji samochodów spalinowych i rozwój elektromobilności w Polsce

Twórcy raportu wskazują, że wdrożenie pakietu Fit for 55 i zawartej w nim propozycji zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 dotyczącego ograniczenia emisji w produkcji samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych przeznaczonych na sprzedaż na rynku unijnym „oznaczać będzie duże zmiany na mapie przemysłu motoryzacyjnego w Polsce".

W praktyce oznacza to, że ok. 35% obecnej produkcji części do samochodów w Polsce stanie się zbędne. W przypadku Węgier i Słowacji ma to być ok. 50%. Eksperci PIE podkreślają, że w przypadku polskiej produkcji ok. 22% podzespołów będzie można dostosować do pojazdów elektrycznych, a pozostała część produkcji (43%) to części w pełni kompatybilne z pojazdami elektrycznymi.

- Ten sektor już teraz należy do najdynamiczniej się rozwijających. W 2021 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła 6,6 mld euro i stanowiła ponad 2 proc. całego eksportu. Wartość dodana rynku baterii do samochodów elektrycznych w 2030 r. w Europie może z kolei wynieść 625 mld euro. W Grupie Wyszehradzkiej wartość ta może wówczas wynieść 73,2 mld euro, a w Polsce 24,1 mld euro – wskazała Magdalena Maj z PIE w rozmowie z PAP.

Artykuł powstał na podstawie depeszy PAP.

Damian Nowicki: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów (19 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)Przedsiębiorcy do końca lutego mają czas na wniesienie opłaty do bazy BDO (08 stycznia 2025)KE reaguje na kryzys spółki Northvolt (26 listopada 2024)Nowa lista odpadów zwolnionych z ewidencji – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.? (25 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony