Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Pomorskie: Ogłoszono przetarg na wykonawcę Roweru Metropolitalnego

   Powrót       20 marca 2018       Planowanie przestrzenne   

Prawie 4 tys. rowerów publicznych ma być do dyspozycji podróżnych na terenie 14 pomorskich gmin w ramach Systemu Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Ogłoszono przetarg na dostawcę i operatora Systemu.

Specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Jarosław Maciejewski poinformował, że w poniedziałek ogłoszony został przetarg na wybór dostawcy i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Zaznaczył, że będzie to „najnowocześniejszy a zarazem największy, pod względem obszaru działania, system rowerów miejskich w Polsce”. Będzie on funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

Co dziesiąty rower z napędem elektrycznym

Przyszły wykonawca ma dostarczyć minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 proc. z napędem wspomaganym elektrycznie. O wyborze wykonawcy w 60 proc. ma decydować cena, w 35 proc. - udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie, a w 5 proc. - dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (3866 sztuk).

Wybrany wykonawca ma zbudować od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System ma być oparty o rowery czwartej generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

10 zł za miesiąc, 100 zł za rok

Wypożyczenie roweru ma się odbywać za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu ma być m.in. przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Koszt abonamentu rocznego oszacowano na nie więcej niż 100 zł.

Maciejewski poinformował, że rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Poza stacją rower będzie można zostawić za dodatkową opłatą.

Zaznaczył, że „prace nad dokumentacją przetargową, w ramach Dialogu Technicznego, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem operatorów z całej Europy, którzy przedstawili różnego rodzaju rozwiązania dotyczące funkcjonowania roweru miejskiego”. Powiedział, że zainteresowane były firmy m.in. z Danii, Irlandii i Francji. Termin składania ofert upływa 25 kwietnia.

Wybrany wykonawca będzie miał pięć miesięcy od zawarcia umowy na wdrożenie I etapu systemu obejmującego minimum 30 proc. rowerów. Całość projektu uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r. Umowa zostanie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.

Celem budowy Systemu Roweru Metropolitalnego jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiających szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj). Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej na Pomorzu. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Całkowity koszt projektu to ponad 20 mln zł, z tego 17,2 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony