Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Inspektor wojewódzki ds. usuwania skutków klęski żywiołowych Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu
Certyfikacja dla miast ISO 37120 – Smart City firmy Arcadis

Poprawa ochrony przeciwpowodziowej dzięki budowie mostu kolejowego

a+a-    Powrót       14 lutego 2019       Ryzyko   

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie rozpoczyna ważną inwestycję. Nowo powstający most kolejowy w Podjuchach będzie funkcjonalny i nowoczesny. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym i dla polsko-niemieckiej akcji lodołamania, która rokrocznie prowadzona jest przez RZGW Szczecin.

Budowa nowego mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ „Zadanie 1B.5 ‒ Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu”, finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.

Przeprowadzenie skutecznej akcji lodołamania

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie właściwego prześwitu dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy. ‒ Most w stanie istniejącym, z uwagi na zbyt niski prześwit pionowy oraz awaryjność przęsła ruchomego, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje prowadzenie zimowej osłony przeciwlodowej oraz ruch lodołamaczy biorących udział w akcji lodołamania. Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze – mówi Tomasz Pietras, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. – Istniejący most nie spełnia również wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb, określonej dla rzeki Regalicy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych – dodaje dyrektor Pietras.

Nowy most nie będzie posiadał przęsła zwodzonego, lecz jego konstrukcja w całości zostanie wyniesiona na ok. 6.20 m ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej. Zmniejszona również zostanie liczba filarów zlokalizowanych w nurcie rzeki. Jego budowa będzie miała istotne znaczenie zarówno dla ochrony przeciwpowodziowej na Dolnej i Środkowej Odrze i Dolnej Warcie, jak również dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. – Obecnie prace znajdują się na etapie projektowym, równolegle prowadzone są procedury administracyjne oraz uzgodnienia z PKP-PLK oraz innymi interesariuszami przebudowy – dodaje Bogdan Zakrzewski, zastępca dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Źródło: KZGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Małopolska: Ruszyły prace w ramach projektu „Węzeł oświęcimski” (19 lutego 2019)Wody Polskie otrzymały dokumentację budowy polderu Żelazna (18 lutego 2019)Wody Polskie szukają projektanta stopnia wodnego Lubiąż na Odrze (03 stycznia 2019)Ze środków POIiŚ wsparto dotychczas 714 projektów (21 listopada 2018)Kiełcz: Budowa wału przeciwpowodziowego na ukończeniu (20 listopada 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony