Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.06.2021 18 czerwca 2021

Nowe prawo umożliwi pozyskiwanie środków unijnych na poprawę żeglowności rzek

   Powrót       12 stycznia 2017       Transport   

Ustawa ws. ratyfikacji konwencji AGN (Europejskie Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu) ma umożliwić skorzystanie z unijnych środków na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach. Senat nie zaproponował do niej w środę poprawek, więc trafi ona do podpisu prezydenta, który będzie upoważniony do ratyfikacji porozumienia.

Konwencja AGN została przygotowany przez Organizację Narodów Zjednoczonych i podpisana w 1996 roku w Genewie. Do tej pory porozumienie AGN podpisało 17 państw - m.in. Francja, Grecja, Niemcy oraz Włochy. Dokument  zobowiązuje Polskę do dostosowania warunków nawigacyjnych na naszych głównych drogach wodnych do co najmniej czwartej klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej). Sieć ujęta w Konwencji podzielona jest na dziewięć głównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km i łączy porty 37 krajów europejskich.

Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne: droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmująca na terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami; droga wodna E-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmująca na terenie Polski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug do Brześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na terenie Polski obejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.

Przystąpienie do porozumienia nie determinuje ostatecznego terminu dostosowania międzynarodowych dróg wodnych na terenie Polski do wymaganych standardów.

Polskie drogi wodne, po uzyskaniu standardu określonego w AGN, będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej. Obecnie, poza 97-kilometrowym fragmentem w dolnym odcinku Odry, polskie śródlądowe drogi wodne nie są elementem TEN-T.

Obecnie w Polsce 86 proc. transportu przypada na transport drogowy, 12,5 proc. na kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Gospodarka wodna w rękach dwóch wiceministrów (09 lutego 2021)Znamy wykonawcę II etapu budowy drogi wodnej przez Zalew Wiślany (24 grudnia 2020)Do trzech razy sztuka, czyli gospodarka wodna w rękach Ministra Infrastruktury (16 listopada 2020)NIK o działaniach na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych (08 października 2020)Prezydent powołał skład nowego rządu (07 października 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony