Najważniejsza dla mieszkańców północnego Poznania inwestycja wkracza w etap realizacji. Podpisano umowę z generalnym wykonawcą budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu oraz budowy węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka. Jest nim wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Inwestycja realizowana w formule "projektuj - buduj" będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóch projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszy z nich to "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu", drugi - "Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu".
Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.
Szybciej, sprawniej, bezpieczniej
Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace na placu budowy. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazie odbiorów - najpóźniej wiosną 2022 roku - nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.
Inwestycja będzie miała kluczowe znaczenie dla komunikacji w mieście. Dzięki niej, mieszkańcy północnych dzielnic Poznania, jeszcze dziś zmagający się z korkami na drogach dojazdowych do centrum, będą mogli dojechać do niego znacznie szybciej i wygodniej. Komunikacja zbiorowa będzie mogła działać sprawniej i w związku z tym będzie prawdziwą alternatywą dla ruchu samochodowego. Zmniejszy się emisja zanieczyszczeń do powietrza oraz poziom hałasu. Poprawi się również bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, którzy zyskają nie tylko wydzieloną trasę tramwajową, ale też nową lub zmodernizowaną infrastrukturę drogowo-rowerową.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
