
Opublikowany 12 listopada br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt (1)odnosi się do szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW); obszarem, którego ma dotyczyć pomoc, będą inwestycje zarówno w magazyny energii elektrycznej, jak i w towarzyszącą im infrastrukturę. Za przygotowywany akt prawny odpowiada wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta, podstawą prawną planowanego rozporządzenia jest zaś ustawa Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r.
Jaki jest cel opracowanego dokumentu? Jak czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR), w aktualnym stanie prawnym brakuje przepisów, które odnosiłyby się do udzielania takiej pomocy ze środków pochodzących z unijnego Funduszu Modernizacyjnego, których operatorem w Polsce jest NFOŚiGW. Program priorytetowy dotyczący magazynów elektrycznej oraz związanej z nim infrastruktury, która stabilizuje pracę systemu elektroenergetycznego, będzie finansowany zarówno z Funduszu Modernizacyjnego, jak i Krajowego Planu Odbudowy, a 7 października br. został zatwierdzony przez Europejski Bank Inwestycyjny. - Uruchomienie Programu, po jego zatwierdzeniu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i udzielenie z jego środków wsparcia Beneficjentom Programu, będzie możliwe jedynie na podstawie przedmiotowej regulacji – czytamy w OSR.
Czytaj też: Pomoc publiczna popłynie na magazyny energii. Projekt w RCL
Przejmowanie nadwyżek
- Program przyczyni się do osiągnięcia ramowych celów klimatyczno-energetycznych wyznaczonych na poziomie krajowym (…) oraz długoterminowych celów określonych w Porozumieniu paryskim – głosi uzasadnienie projektu. Wsparcie będzie mogło zostać przekazane na budowę magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW i pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, budowę przyłączy do sieci wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz na konfigurację i adaptację magazynu. Budowa magazynów o wymienionych parametrach stanowi obowiązkowy element po stronie beneficjentów, dwa pozostałe obszary są natomiast fakultatywne. - Działalność magazynów energii będzie skupiona na absorpcji nadwyżek energii z odnawialnych źródeł energii w celu zapewnienia stabilnej pracy sieci przesyłowych. Instalacje magazynowania energii zostaną podłączone do krajowych sieci elektroenergetycznych na wszystkich poziomach napięcia, co przyczyni się do ich stabilności – stwierdza OSR, w której wymienione zostają również takie efekty jak wzmocnienie dostaw energii elektrycznej ze źródeł fotowoltaicznych, lepsze dostosowanie wzorców dostaw i zużycia energii z OZE czy zwiększenie „aktywności rynkowej w polskim sektorze elektroenergetycznym”. Stopień realizacji celu programu będzie mierzony mocą oraz wydajnością systemów magazynowania; konkretne minimalne wskaźniki wynoszą odpowiednio 2500 MW oraz 5000 MWh.
Czytaj też: W pogoni za straconą energią. Magazyny jednym z rozwiązań redysponowania nierynkowego
Wydatkowanie do końca 2028 r.
Budżet programu wyniesie 1,2 mld zł, z czego 90% zostanie wydane w formie dotacji, a 10% jako pożyczki. Z pomocy będą mogli skorzystać przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców z 6 marca 2018 r., o ile nie są zobowiązani do zwrócenia pomocy publicznej ani nie spoczywają na nich międzynarodowe sankcje. Nabór ma obrać tryb konkursowy, a całość programu zostanie zrealizowana w latach 2024-2028. Zawieranie umów potrwa do końca 2025 r., natomiast wydatkowanie - do końca 2028 r. - Pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że inwestycja nie została rozpoczęta przed dniem 9 marca 2023 r. – stanowi § 5 projektowanego rozporządzenia. Następnym warunkiem jest z kolei ukończenie inwestycji i rozpoczęcie jej eksploatacji w ciągu 36 miesięcy od momentu otrzymania pomocy. Co istotne, nie będzie można jej łączyć z innymi rodzajami pomocy publicznej, z wyjątkiem wynagrodzenia za wykonanie obowiązku mocowego. Jak czytamy w proponowanych zapisach, wsparcie będzie udzielane zgodnie z zasadą nieczynienia poważnej szkody środowisku naturalnemu (ang. do no significant harm – DNSH). Program pozostanie też zgodny z przyjętymi na poziomie unijnym Tymczasowymi kryzysowymi ramami środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy. W ramach dziesięciodniowych konsultacji publicznych projekt rozporządzenia przekazano takim podmiotom jak Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, a także operatorom systemu dystrybucyjnego. W trwającym 21 dni opiniowaniu wezmą udział NFOŚiGW oraz Urząd Regulacji Energetyki. Rozporządzenie wejdzie w życie dzień po jego ogłoszeniu.
Czytaj też: 9,5 GW mocy magazynów energii elektrycznej na rynku mocy do 2028 r. Raport Prezesa URE

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391402/katalog/13093700#13093700