Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Przemysł modowy podejmie działania na rzecz klimatu

   Powrót       10 grudnia 2018       Ryzyko środowiskowe   

Światowy sektor mody ogłosił dzisiaj stworzenie Karty działań przemysłu modowego na rzecz klimatu (ang. Fashion Climate Charter). Pod auspicjami Programu klimatycznego Narodów Zjednoczonych (UN Climate Change), wiodące marki, sprzedawcy, firmy dostawcze i transportowe, zgodziły się, by uwzględnić wpływ ich działalności na klimat w całym łańcuchu wartości. Karta zakłada 16 celów, które sygnatariusze zobowiązują się wspierać lub wdrażać.

- Czy tego chcemy, czy nie - moda ma znaczenie. Ma ogromny ślad węglowy, zarówno w produkcji, jak i całym łańcuchu dostaw (…). Jesteśmy szczerze zadowoleni, że sektor mody przyjął nasze zaproszenie do działania na rzecz klimatu – powiedział Martin Frick, starszy dyrektor ds. polityki UN Climate Change. Pierwsze rozmowy rozpoczęły się w tym roku, plany zaczynają się konkretyzować.

- Pierwsze zobowiązanie mówi o wdrożeniu zasad Porozumienia Paryskiego i osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku. Aby go osiągnąć, startujemy od celu początkowego: 30 proc. redukcji emisji do 2030 roku(1) - mówiła Lindita Xhaferi-Salihu z UN Climate Change. Innym zobowiązaniem ma być stopniowe wycofywanie opalanych węglem pieców i innych węglowych źródeł ciepła w samych spółkach i u bezpośrednich dostawców od 2025 roku. - To dopiero początek, jest 6 grup roboczych, które będą pracować nad rozwiązaniami, przesłaniem, celami i ramami czasowymi, od stycznia przyszłego roku – przyznaje Xhaferi-Salihu.

Głównie efektywność energetyczna i OZE

Wspomniane na poniedziałkowej konferencji cele skupiają się głównie wokół ograniczania emisji oraz przejścia na odnawialne źródła energii. - Emisje z przemysłu modowego zostały oszacowane na większe niż z sektora transportu - mówił Stefan Seidel, Head of Corporate Sustainability firmy PUMA.

- To także dla nas szansa biznesowa, praca nad zwiększeniem efektywności energetycznej czy odnawialnymi źródłami energii (…) – mówił Seidel. – Mogę powiedzieć, że wszystkie dotychczasowe działania w tym zakresie przyniosły zwrot z inwestycji – dodał. Działania współpracujących z UN Climate Change podmiotów są na różnym poziomie zaawansowania, niektóre firmy już podjęły zobowiązania, inne dopiero próbują zidentyfikować problemy.

- Mamy trzy główne filary: podstawowy to efektywność energetyczna (…), drugi to odnawialne źródła energii, chcemy kupować energię w 100 proc. pochodzącą z OZE, tutaj widzimy ogromną siłę w PPA (ang. Power Purchase Agreement), a trzeci to budowanie odporności na zmiany klimatu (…) pracujemy tutaj razem z WWF – powiedział lider klimatyczny H&M Kim Hellstrom. Jako przykład posłużyły mu pilotażowe działania w Kambodży, gdzie firma chce połączyć wpływ na klimat wraz z wyzwaniami związanymi z odpowiedzialnością społeczną. – Musimy po pierwsze te sprawy zmierzyć, żeby wiedzieć, jakie działania podjąć – stwierdził.

Dotąd do inicjatywy przystąpiły 43 firmy i organizacje, w tym Adidas, Burberry, Esprit, Guess, Gap Inc., Hugo Boss, H&M Group, Inditex, Kering Group, Levi Strauss & Co., Puma SE, PVH Corp.,Target, Business for Social Responsibility, Sustainable Apparel Coalition, China National Textile and Apparel Council, Outdoor Industry Association and Textile Exchange, międzynarodowa firma logistyczna Maersk oraz – z organizacji pozarządowych – WWF international. Inictywa jest otwarta dla innych podmiotów, zarówno biznesowych, jak i politycznych, pozarządowych czy z sektora finansowego.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy

1/ W stosunku do wybranego roku bazowego, nie wcześniejszego niż 2015.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Za nami VI posiedzenie Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (28 marca 2024)Recykling nawet 15,6 razy większy przy zbiórce selektywnej. Dane z Europy i Polski o tworzywach sztucznych (27 marca 2024)Debata Rady nt. wniosku KE dot. przeglądu ramowej dyrektywy ws. odpadów (27 marca 2024)Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)Kraków przygotowuje się na zmiany klimatyczne. Lokalne partnerstwa i naśladowanie natury (26 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony