Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
EVBox BusinessLine - stacja ładowania samochodów elektrycznych dla odbiorców biznesowych firmy Engie
Przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych ELVI HomeLine firmy Engie

Rada: emisje CO2 z nowych aut niższe o 15 proc. w 2025 r.

a+a-    Powrót       11 października 2018       Transport   

Rada ds. środowiska uzgodniła w tym tygodniu stanowisko (podejście ogólne) względem projektu rozporządzenia z surowszymi normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Uzgodnienie stanowisko oznacza, że prezydencja austriacka ma mandat do negocjacji z Parlamentem Europejskim.

Proponowane redukcje emisji

Emisje CO2 z nowych samochodów osobowych rejestrowanych w UE będą musiały w 2025 r. być niższe średnio o 15 proc., a w 2030 r. – o 35 proc. w porównaniu z normami na 2021 r. Dla samochodów dostawczych Rada utrzymała docelowe redukcje proponowane przez Komisję Europejską: 15 proc. w 2025 r. i 30 proc. w 2030 r. Redukcje dotyczą ogółu aut w UE. Cały wysiłek redukcyjny zostanie rozdzielony między producentów według średniej wielkości ich parku samochodowego.

Pojazdy bez- i niskoemisyjne

Rada postanowiła zmodyfikować propozycję Komisji dotyczącą mechanizmu zachęt, mającego promować pojazdy bez- i niskoemisyjne, takie jak auta w pełni elektryczne czy auta hybrydowe typu plug-in, jeżeli chodzi o samochody osobowe. Ponadto Rada postanowiła zaproponować korzystniejsze uwzględnianie pojazdów niskoemisyjnych we wspomnianym mechanizmie.

Uzgodniła specjalny środek, by zachęcić producentów do sprzedaży pojazdów bez- i niskoemisyjnych na rynkach o niewielkim nasyceniu takimi pojazdami. Mianowicie korzystniej uwzględniane będą samochody osobowe nowo rejestrowane w państwach członkowskich, w których odsetek takich pojazdów nie przekracza 60 proc. średniej unijnej.

Jeżeli chodzi o pojazdy dostawcze, Rada postanowiła nie zmieniać propozycji Komisji.

Rzetelniejsze dane emisyjne

Na gruncie nowych przepisów producenci samochodów musieliby raportować solidniejsze i bardziej reprezentatywne dane o emisjach pochodzących z aut osobowych i dostawczych. Rada postanowiła bowiem wzmocnić przepisy: zaproponowała zobligować producentów do raportowania wartości faktycznie zmierzonych, a nie deklarowanych. Docelowe poziomy byłyby liczone na podstawie wartości zmierzonych według procedury WLTP.

WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich) jest ulepszoną procedurą testową. Pochodzące z niej wartości pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa bardziej odpowiadają warunkom drogowym niż wartości uzyskane w poprzedniej procedurze – NEDC (nowy europejski cykl jezdny). Procedura WLTP zaczęła obowiązywać dla wszystkich nowych modeli samochodów we wrześniu 2017 r., a dla wszystkich nowych samochodów – we wrześniu 2018 r.

Kontekst i dalsze kroki

Projekt rozporządzenia Komisja przedstawiła w listopadzie 2017 r. w ramach pakietu czystej mobilności. Projekt był przedmiotem szczegółowych negocjacji w Grupie Roboczej ds. Środowiska, zanim trafił 9 października pod dyskusję Rady ds. Środowiska. Dzięki osiągniętemu porozumieniu Rada może rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim, który swoje stanowisko przyjął 3 października 2018 r.

Projekt ma generalnie pomóc w realizacji celów porozumienia paryskiego i w osiąganiu ogólnounijnego celu redukcyjnego: do 2030 r. w sektorach nieobjętych ETS (systemem handlu emisjami) powinno być o 30 proc. mniej emisji niż w 2005 r. Ten ostatni cel został określony przez Komisję Europejską i przełożony na cele krajowe w rozporządzeniu o wspólnym wysiłku redukcyjnym.

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Normy CO2 dla ciężarówek ustalone (20 lutego 2019)W Katowicach otwarto pierwszy biurowiec plusenergetyczny (15 lutego 2019)Będą obligatoryjne cele zamówieniowe dla czystych ekologicznie pojazdów (13 lutego 2019)URE pomaga podmiotom realizującym Narodowy Cel Redukcjny w przygotowaniu sprawozdania (08 lutego 2019)Nowy Sącz: Oczyszczalnia ścieków pomaga ograniczyć emisję CO2 (07 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony