© kardaska
Rada przyjęła 13 czerwca zmienione rozporządzenie ws. unijnych wytycznych dot. rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Nowe prawo ma na celu zbudowanie niezawodnej, sprawnej i wysokiej jakości sieci transportowej, która zapewni zrównoważoną łączność w całej Europie bez fizycznych przerw, wąskich gardeł i brakujących połączeń. - Sieć TEN-T to kluczowy instrument polityki transportowej UE, mający ogromny wkład w realizację naszych celów w zakresie zrównoważonej mobilności, a także spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Przyjęcie zmienionego rozporządzenia jest z pewnością kamieniem milowym w kierunku zrównoważonej i odpornej sieci w Europie, która w nadchodzących latach powinna rozwiązać problemy naszych obywateli i przedsiębiorstw związane z mobilnością - powiedział Georges Gilkinet, belgijski wicepremier i minister mobilności
Sieć TEN-T będzie rozwijana lub modernizowana krok po kroku, a nowe rozporządzenie określa jasne terminy jej ukończenia w trzech etapach: do 2030 r. dla sieci bazowej, 2040 r. dla rozbudowanej sieci bazowej i 2050 r. dla sieci kompleksowej. Nowy, pośredni termin 2040 r., wprowadzono po to, aby przyspieszyć realizację dużych projektów, głównie transgranicznych, takich jak brakujące połączenia kolejowe, przed terminem 2050 r., który ma zastosowanie do szerszej, kompleksowej sieci. Przykładowo: nowe połączenia kolei dużych prędkości między Porto i Vigo oraz Budapesztem i Bukaresztem muszą zostać ukończone do 2040 r. Kolejnym przykładem jest to, że po ukończeniu sieci pasażerowie będą mogli podróżować pociągiem między Kopenhagą a Hamburgiem w 2,5 godziny, zamiast wymaganych dzisiaj 4,5 godzin.
Czytaj też: [Wywiad z Miłoszem Motyką] Planujemy działania, które wpłyną na wykorzystanie biometanu do celów transportowych
Aby zapewnić, że planowanie infrastruktury spełnia rzeczywiste potrzeby operacyjne oraz poprzez integrację kolei, dróg i dróg wodnych, nowe rozporządzenie łączy korytarze sieci bazowej z kolejowymi korytarzami towarowymi w tzw. „europejskie korytarze transportowe”. Korytarze te mają najwyższe znaczenie strategiczne dla rozwoju zrównoważonych i multimodalnych przepływów transportu towarowego i pasażerskiego w Europie.
Wreszcie, w odpowiedzi na wpływ rosyjskiej inwazji na Ukrainę oraz w celu zapewnienia lepszej łączności z kluczowymi krajami sąsiadującymi, nowe rozporządzenie rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdawię, jednocześnie obniżając rangę połączeń transgranicznych z Rosją i Białoruś.
Następne kroki
Po wczorajszym przyjęciu akt ustawodawczy zostanie podpisany przez przewodniczących Rady i Parlamentu Europejskiego, zanim w nadchodzących tygodniach zostanie opublikowany w dzienniku urzędowym UE. Zmienione rozporządzenie wejdzie w życie dwadzieścia dni po publikacji (...).
Tekst stanowi tłumaczenie maszynowe zaadaptowane przez redakcję Teraz Środowisko.
Źródło: Rada Europejska; Rada Unii Europejskiej