Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
11.08.2025 11 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Pilna potrzeba wykształcenia kadr gotowych pracować w transporcie 4.0

Jakie zmiany czekają pracowników sektora transportu czy motoryzacji? Przede wszystkim szkolenia i przekwalifikowanie - ze znajomości pojazdów spalinowych na elektromobilność i paliwa alternatywne. Czas na zdobywanie nowych kompetencji już nadszedł.

   Powrót       18 lutego 2022       Planowanie przestrzenne   
Przemysł Motoryzacyjny - Polska

Dekarbonizacja europejskiej gospodarki – zaplanowana w strategii Zielony Ład i wcielana w życie poprzez pakiet reform legislacyjnych Fit for 55 – wymaga głębokiej transformacji m.in. w obszarze transportu i motoryzacji. - Dla polskich pracodawców istotnym wyzwaniem jest przygotowanie kadr dla rozwijających się branż związanych z termomodernizacją, elektromobilnością czy alternatywnymi źródłami energii. Potrzebujemy pracowników wszystkich szczebli, którzy będą dobrze przygotowani do nowych wyzwań – tak Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan, rozpoczyna publikację pt. „Prognozowane zmiany na rynku pracy wywołane transformacją energetyczną(1)”.

Budowa, naprawa, ładowanie i recykling pojazdów elektrycznych

Zdaniem Doroty Zawadzkiej-Stępniak, dyrektor Departamentu Energii i Zmian Klimatu w Konfederacji Lewiatan, dla transportu i motoryzacji najważniejszą zmianą związaną z „Fit for 55” jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z nowopowstałych pojazdów o 55 proc. od 2030 roku i o 100 proc. od 2035 roku. - Producenci samochodów będą musieli wykorzystywać w nowopowstających pojazdach napęd alternatywny (silniki elektryczne czy zasilane wodorem), a w konsekwencji budować swoje auta w zupełnie inny, niż dotychczas, sposób. Zmienią się zatem zarówno zakres obowiązków, jak i wymagane kompetencje zatrudnionych w tym sektorze – mówi ekspertka.

Co istotne, nie mówimy tu o odległej przyszłości. Zawadzka-Stępniak zauważa, że już obecnie coraz wyraźniej widać zapotrzebowanie na pracowników posiadających umiejętności związane z produkcją i recyklingiem baterii do samochodów elektrycznych, projektowaniem, produkcją i naprawą tego typu pojazdów, a także budowy i obsługi dedykowanych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Wspomniana infrastruktura będzie sporym wyzwaniem. - Łączy ona w sobie obszary elektroniki, energoelektroniki, software, elektryki, mechaniki, projektowania, budownictwa, logistyki – wymienia Krzysztof Burda, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Podkreślając jednocześnie, że jest to bardzo przyszłościowy obszar, ponieważ infrastruktura ładowania w najbliższych latach będzie się powiększać zarówno w Europie, jak i w Polsce.

W kwestii produkcji baterii Burda zauważa natomiast, że w ostatnim czasie wiele nowych inwestycji z branży szuka dogodnej lokalizacji na swoje fabryki również w Polsce. - Oprócz miejsca potrzebują też wykfalifikowanej kadry - podkreśla.

A naprawa pojazdów elektrycznych? Już teraz według Barometru Zawodów 2022(2) na rynku pracy są wprawdzie np. bezrobotni mechanicy, ale posiadają oni nieaktualne kwalifikacje, nie mają znajomości „nowoczesnych technologii m.in. wykorzystywanych w samochodach sterowanych elektronicznie”. Stąd wniosek, że problem może stanowić także nowoczesny silnik elektryczny…

Pilnie potrzebne szkolenia dla 170 tys. pracowników

Eksperci są zgodni, że cała branża musi zainwestować w szkolenia, a na polskim rynku brakuje doświadczonych specjalistów i inżynierów ukierunkowanych na elektromobilność. Ilu pracowników czeka zdobywanie nowych kwalifikacji? W raporcie pt. „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce?(3)” oszacowano, że wymóg przeszkolenia lub przekwalifikowania obejmie ok. 170 tys. osób.

Burda radzi, aby szukać inspiracji za granicą. - Dobrym przykładem są nasi przyjaciele z Włoch, którzy zorganizowali pierwszy w Europie całoroczny kurs elektromobilności dla uczniów ze szkół technicznych. To bardzo dobry kierunek, którym powinniśmy podążać jako kraj – wskazuje.

Kierowcy, motorniczy i maszyniści będą poszukiwani

Podczas pandemii liczba użytkowników komunikacji miejskiej spadła, ale w dłuższej perspektywie - ze względu na ochronę środowiska i klimatu - przewiduje się wzrost znaczenia transportu zbiorowego. - Poszukiwani będą więc kierowcy autobusów, motorniczy tramwajów czy maszyniści pociągów – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak. Takie przewidywania potwierdzają się w prognozach na 2022 r. Według Barometru Zawodów w trwałym deficycie znajdują się m.in. kierowcy autobusów.

To nie jedyne konsekwencje przewidywanej popularności komunikacji zbiorowej. - Dużą rolę odegrają logistycy przejazdów i systemów parkowania, by w optymalny sposób użytkownicy samochodów osobowych mieli możliwość pozostawienia pojazdu na dedykowanym parkingu, poza centrum miasta, a dalszą drogę w obrębie miasta mogli wygodnie pokonać środkami transportu zbiorowego – dodaje Zawadzka-Stępniak.

Zwiększająca się liczba osób korzystających z mikromobilności również zaowocuje zapotrzebowaniem na pracowników. Przykładem są popularne w miastach hulajnogi elektryczne. - Z uwagi na dość krótki cykl życia hulajnóg elektrycznych (3 do 10 miesięcy), poszukiwani będą pracownicy do ich serwisu oraz do zarządzania ich rozmieszczeniem w obrębie miasta – przewiduje Zawadzka-Stępniak.

Nowe 6 tys. miejsc pracy? Piłka w grze

- Oceniając wpływ zielonej transformacji na rynek pracy warto pamiętać, że analizy ekspertów wskazują na pozytywny kierunek zmian w kontekście rynku pracy – konkluduje Zawadzka-Stępniak.

Wszystko zależy od tego, jakie działania na różnych szczeblach zostaną podjęte. - W scenariuszu bazowym transformacja sektora motoryzacyjnego ograniczy redukcję miejsc pracy o 5 tys., zaś w scenariuszu optymistycznym możliwe będzie zwiększenie zatrudnienia nawet o 6 tys. nowych stanowisk – komentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, odnosząc się do wspominanego już raportu, w którym badano różne scenariusze wpływ elektromobilności na rynek pracy w Polsce. A jakie działania zalecają autorzy raportu? W gestii administracji publicznej leży np. opracowanie przekrojowych prognoz na temat zatrudnienia w całej gospodarce. Firmy motoryzacyjne mogą opracowywać własne strategie zatrudnienia. A pracownicy podnosić kwalifikacje we własnym zakresie.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Publikacja Konfederacji Lewiatan została wydana w grudniu 2021 r. Można ja pobrać tutaj:
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/11484-rynek-pracy-transformacja-Konfederacja-Lewiatan.pdf
2/ Barometr zawodów to jednoroczna prognoza sytuacji w zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, w których brakuje pracowników, zrównoważone, w których liczba pracowników odpowiada potrzebom pracodawców, nadwyżkowe, w których jest więcej pracowników niż ofert pracy. Więcej na stronie:
https://barometrzawodow.pl/
3/ Raport przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Boston Consulting Group
https://pspa.com.pl/2021/raport/jak-elektromobilnosc-zmieni-rynek-pracy-w-polsce-raport/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dla jednych krok w dobrą stronę, dla innych koń trojański. Omnibus ma zmienić raportowanie ESG (28 lutego 2025)Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)7,7 mld złotych dla Energi z Funduszu Wsparcia Energetyki (20 lutego 2025)„Wiatr – Kopalnia Możliwości”; pierwsi górnicy podjęli prace w zawodzie technika turbin wiatrowych (12 lutego 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony