Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Rząd zachęca do wykorzystywania gazu ziemnego w transporcie

Wkrótce w Polsce zacznie obowiązywać zerowa stawka akcyzy na przeznaczone do napędu silników spalinowych LNG i CNG. Zmiana uszczupli roczny budżet o ok. 8 mln zł, ale ma zachęcić do wykorzystywania gazu ziemnego w transporcie publicznym.

   Powrót       29 czerwca 2018       Planowanie przestrzenne   

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (druk nr 2581(1)) został w środę zaakceptowany przez sejmową podkomisję ds. monitorowania systemu podatkowego. Obok szeregu innych zmian przewiduje także jedną, której zadaniem jest promowanie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Wzorem m.in. Belgii i Luksemburga nowelizacja wprowadza zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do celów napędowych. – Chcemy, żeby LNG i CNG było coraz częściej wykorzystywanym w transporcie źródłem energii – mówił w Sejmie Leszek Skiba, wiceminister finansów i Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych. Ustawa nie wywołuje kontrowersji i wkrótce powinna zostać uchwalona przez Sejm.

Gaz ziemny zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż inne paliwa kopalne. Stąd emisja zarówno CO, jak i CO2 jest mniejsza dla tej technologii niż np. dla benzyny czy oleju napędowego. Autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach, m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach, Zamościu. Prawdziwym liderem jest jednak Rzeszów, gdzie jest to co piąty miejski autobus.

Zerowa akcyza: tak, ale nie od razu

Projekt ustawy wprowadza zerową stawkę akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych, co wymaga dodania nowego przepisu w brzmieniu zaproponowanym w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W obecnym stanie prawnym gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany, w zależności od jego stanu skupienia, stawką akcyzy w wysokości 670 zł/1000 kg w przypadku LNG oraz 10,54 zł/GJ w odniesieniu do CNG. Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy ma być bodźcem do rozwoju infrastruktury i pozytywnie wpłynąć na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Przyznanie preferencji podatkowych przedsiębiorcom wykorzystującym lub sprzedającym gaz CNG lub LNG może stanowić na gruncie unijnego prawa pomoc publiczną. Z tego względu zerowa stawka akcyzy będzie obowiązywała dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie ze wspólnym rynkiem (zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepis w ogóle nie stanowi pomocy publicznej.

Wpływ na rynek trudny do oszacowania

Obecnie cena gazu CNG to około 3,30 zł/m sześc. Zawarty w tej cenie podatek akcyzowy to ok. 33 gr. Nie oznacza to, że cena sprężonego gazu ziemnego w transporcie automatycznie spadnie o tę kwotę, ale resort finansów liczy, że wejście w życie ustawy spowoduje „niewielki spadek cen detalicznych tych wyrobów”. Biorąc pod uwagę roczną konsumpcję tego paliwa, koszt dla budżetu ma wynieść około 6,6 mln zł. Z kolei roczne zużycie gazu LNG to około 2,7 mln kg, a w konsekwencji wprowadzenia zmian państwowy budżet uszczupli się o około 1,8 mln zł.

Planuje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/7E309077E31B04EBC12582A3003C2DD7/%24File/2581.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Warto ograniczać gaz. Rada przedłuża rekomendację do końca marca 2025 r. (26 marca 2024)237 m3 wody na 1 MWh w Elektrowni Skawina. O mokrych długach termicznych elektrowni w Światowy Dzień Wody (22 marca 2024)Planujemy działania, które wpłyną na wykorzystanie biometanu do celów transportowych (20 marca 2024)Dlaczego biometan w Polsce nie rozwija się tak, jak na Zachodzie? (14 marca 2024)Dostępne fundusze na rzecz środowiska (07 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony