
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (druk nr 2581(1)) został w środę zaakceptowany przez sejmową podkomisję ds. monitorowania systemu podatkowego. Obok szeregu innych zmian przewiduje także jedną, której zadaniem jest promowanie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Wzorem m.in. Belgii i Luksemburga nowelizacja wprowadza zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do celów napędowych. – Chcemy, żeby LNG i CNG było coraz częściej wykorzystywanym w transporcie źródłem energii – mówił w Sejmie Leszek Skiba, wiceminister finansów i Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych. Ustawa nie wywołuje kontrowersji i wkrótce powinna zostać uchwalona przez Sejm.
Gaz ziemny zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż inne paliwa kopalne. Stąd emisja zarówno CO, jak i CO2 jest mniejsza dla tej technologii niż np. dla benzyny czy oleju napędowego. Autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach, m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach, Zamościu. Prawdziwym liderem jest jednak Rzeszów, gdzie jest to co piąty miejski autobus.
Zerowa akcyza: tak, ale nie od razu
Projekt ustawy wprowadza zerową stawkę akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych, co wymaga dodania nowego przepisu w brzmieniu zaproponowanym w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W obecnym stanie prawnym gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany, w zależności od jego stanu skupienia, stawką akcyzy w wysokości 670 zł/1000 kg w przypadku LNG oraz 10,54 zł/GJ w odniesieniu do CNG. Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy ma być bodźcem do rozwoju infrastruktury i pozytywnie wpłynąć na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Przyznanie preferencji podatkowych przedsiębiorcom wykorzystującym lub sprzedającym gaz CNG lub LNG może stanowić na gruncie unijnego prawa pomoc publiczną. Z tego względu zerowa stawka akcyzy będzie obowiązywała dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie ze wspólnym rynkiem (zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepis w ogóle nie stanowi pomocy publicznej.
Wpływ na rynek trudny do oszacowania
Obecnie cena gazu CNG to około 3,30 zł/m sześc. Zawarty w tej cenie podatek akcyzowy to ok. 33 gr. Nie oznacza to, że cena sprężonego gazu ziemnego w transporcie automatycznie spadnie o tę kwotę, ale resort finansów liczy, że wejście w życie ustawy spowoduje „niewielki spadek cen detalicznych tych wyrobów”. Biorąc pod uwagę roczną konsumpcję tego paliwa, koszt dla budżetu ma wynieść około 6,6 mln zł. Z kolei roczne zużycie gazu LNG to około 2,7 mln kg, a w konsekwencji wprowadzenia zmian państwowy budżet uszczupli się o około 1,8 mln zł.
Planuje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Dziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celnehttp://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/7E309077E31B04EBC12582A3003C2DD7/%24File/2581.pdf