Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Sejmowa komisja za nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach

a+a-    Powrót       10 listopada 2017       Transport   

Sejmowa Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa przyjęła w środę projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Głównym celem projektu jest m.in. dostosowanie polskiego prawa do przepisów unijnych ws. jakości benzyny i olejów napędowych.

W czasie środowego posiedzenie komisji, na którym odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy, obecny był wiceminister energii Andrzej Piotrowski. Podkreślił, że projekt dostosowuje regulacje prawne do aktualnej sytuacji na rynku paliw po wejściu w życie tzw. pakietu paliwowego.

- Celem mechanizmów, które wprowadzamy, jest ułatwienie realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) przez podmioty paliwowe oraz zmiana struktury jego realizacji. Kolejnym naszym celem jest również zapewnienie zbytu dla krajowego sektora wytwórczego biokomponentów, na co najmniej dotychczasowym poziomie – powiedział wiceminister.

NCW określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie.

Piotrowski zaznaczył, że do mechanizmów, które wprowadza projekt należy m.in. obligatoryjność dodawania określonej ilości biokomponentów według wartości energetycznej dla paliw ciekłych.

- Kolejny mechanizm to zmiana definicji paliw ciekłych pozwalająca na dodawanie biowęglowodorów ciekłych do paliw ciekłych. Następne nowe rozwiązanie to wprowadzenie opłaty zastępczej pozwalającej podmiotowi realizującemu NCW na realizację części tego obowiązku poprzez uiszczenie opłaty przekazywanej do NFOŚiGW – podkreślił Piotrowski.

Z danych, które przedstawił wiceminister wynika, że przychody z tytułu tej opłaty szacowane są na ok. 85 mln zł rocznie w latach 2018 i 2019.

W projekcie wprowadzone zostały też czynniki redukcyjne NCW na lata 2018 i 2019; wynoszą one odpowiednio 0,86 oraz 0,82. Sam wskaźnik NCW został określony w projekcie na poziomie w 2017 r. - 7,10 proc., w 2018 - 7,50 proc., w 2019 r. - 8,00 proc., a w 2020 - 8,50 proc.

Nowelizacja procedowana w trybie pilnym

Wiceminister podkreślił, że wprowadzane mechanizmy „należy traktować jako całościowy pakiet rozwiązań, w których każde z działań jest powiązany z pozostałymi”. - Zależy nam na tym, aby ta nowelizacja była procedowana w trybie pilnym, bo z jednej strony minął, niestety, termin wdrożenia implementacji unijnej, a ponadto projekt ustawy zawiera pakiet bardzo istotnych dla gospodarki rozwiązań niezbędnych do wprowadzenia od stycznia 2018 r. – powiedział Piotrowski. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nie pozwólmy odczarować OZE (05 września 2017)Mniej biopaliw na bazie zbóż. Sektor protestuje (01 sierpnia 2017)Nowelizacja ustawy o OZE bez poprawek (26 lipca 2017)Trwa batalia o prawdziwie zielony transport (30 maja 2017)Powstanie fundusz niskoemisyjnego transportu (23 września 2016)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony