Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
07.08.2025 07 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Setki milionów złotych na zrównoważony transport. Skorzystają miasta z Polski Wschodniej

   Powrót       16 września 2024       Planowanie przestrzenne   

Suwałki, Siedlce, Ostrołęka, Chełm i Ostrowiec Świętokrzyski skorzystają ze środków na rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Do miast trafi ponad 216 mln zł, o czym poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

216 223 972,11 zł – oto dokładna kwota dofinansowania jakie otrzyma piątka beneficjentów konkursu „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny”, realizowanego od 11 kwietnia do 27 czerwca br. w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Średnie miasta, tracące swoje funkcje społeczno-gospodarze oraz ośrodki, ustawowo zobligowane do organizacji transportu miejskiego, mogły ubiegać się o wsparcie dla zintegrowanych systemów mobilności miejskiej przyczyniających się m.in. do zmniejszenia zanieczyszczeń. Jak 13 września br. poinformowała odpowiedzialna za przeprowadzenie naboru PARP, przekazanie środków zostało pozytywnie zarekomendowane w przypadku wszystkich zgłoszonych projektów. Wysokość dofinansowania wyniesie do 85% wartości przedsięwzięcia.

Czytaj też: Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską. Znamy listę projektów z pierwszego naboru

Zakup bezemisyjnych autobusów

Do każdego z miast trafi taka kwota, o jaką wnioskowało. Suwałki sięgną więc po 18,7 mln zł przy całkowitym koszcie projektu w wysokości 22 mln zł, Siedlce – po 101,6 mln zł (101 658 752,31 zł) przy całkowitych kosztach sięgających niemal 120 mln zł (119 734 954,18 zł), a Ostrołęka – po niecałe 38 mln zł (375 825 000,00 zł) w projekcie o wartości 45 mln zł. W Chełmie dofinansowanie obejmie sumę 44,2 mln zł (44 203 923,47 zł) przy całkowitym koszcie 52,54 mln zł (52 539 527,97 zł), z kolei gmina Ostrowiec Świętokrzyski otrzyma niecałe 14 mln zł (13 836 296,33 zł) przy ponad 17 mln zł całkowitych kosztów (17 178 675,69 zł). W komunikacie PARP czytamy, że wsparcie umożliwi zakup bezemisyjnych (elektrycznych) taborów autobusowych. – Ponadto przewidziane zostały działania z zakresu budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, a także działania związane z digitalizacją systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych – dodaje Agencja.

Czytaj też: Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL

Ścieżki rowerowe i digitalizacja

Działania z zakresu infrastruktury transportu miejskiego, które zostaną wsparte środkami z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, to m.in. tworzenie linii i pętli autobusowych (a także przystanków, dworców przesiadkowych lub dworców intermodalnych) czy zakup stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych i rozwój infrastruktury OZE. Wsparcie obejmie też tworzenie stref czystego transportu oraz inwestycje ograniczające indywidualny transport samochodowy na rzecz ruchu pieszego i rowerowego (dzięki nowym ciągom rowerowym i pieszo-rowerowym, wiatom rowerowym, stacjom samoobsługowej naprawy rowerów, sygnalizacji świetlnej, azylom dla pieszych czy wyznaczonym pasom ruchu dla komunikacji zbiorowej). Kolejny obszar, na który będą przeznaczane środki, to digitalizacja miejskich systemów mobilności i wprowadzenie takich rozwiązań jak wspólne bilety czy koncepcja „mobilność jako usługa”.

Szymon Majewski: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony