
Suwałki, Siedlce, Ostrołęka, Chełm i Ostrowiec Świętokrzyski skorzystają ze środków na rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Do miast trafi ponad 216 mln zł, o czym poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
216 223 972,11 zł – oto dokładna kwota dofinansowania jakie otrzyma piątka beneficjentów konkursu „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny”, realizowanego od 11 kwietnia do 27 czerwca br. w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Średnie miasta, tracące swoje funkcje społeczno-gospodarze oraz ośrodki, ustawowo zobligowane do organizacji transportu miejskiego, mogły ubiegać się o wsparcie dla zintegrowanych systemów mobilności miejskiej przyczyniających się m.in. do zmniejszenia zanieczyszczeń. Jak 13 września br. poinformowała odpowiedzialna za przeprowadzenie naboru PARP, przekazanie środków zostało pozytywnie zarekomendowane w przypadku wszystkich zgłoszonych projektów. Wysokość dofinansowania wyniesie do 85% wartości przedsięwzięcia.
Czytaj też: Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską. Znamy listę projektów z pierwszego naboru
Zakup bezemisyjnych autobusów
Do każdego z miast trafi taka kwota, o jaką wnioskowało. Suwałki sięgną więc po 18,7 mln zł przy całkowitym koszcie projektu w wysokości 22 mln zł, Siedlce – po 101,6 mln zł (101 658 752,31 zł) przy całkowitych kosztach sięgających niemal 120 mln zł (119 734 954,18 zł), a Ostrołęka – po niecałe 38 mln zł (375 825 000,00 zł) w projekcie o wartości 45 mln zł. W Chełmie dofinansowanie obejmie sumę 44,2 mln zł (44 203 923,47 zł) przy całkowitym koszcie 52,54 mln zł (52 539 527,97 zł), z kolei gmina Ostrowiec Świętokrzyski otrzyma niecałe 14 mln zł (13 836 296,33 zł) przy ponad 17 mln zł całkowitych kosztów (17 178 675,69 zł). W komunikacie PARP czytamy, że wsparcie umożliwi zakup bezemisyjnych (elektrycznych) taborów autobusowych. – Ponadto przewidziane zostały działania z zakresu budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, a także działania związane z digitalizacją systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych – dodaje Agencja.
Czytaj też: Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL
Ścieżki rowerowe i digitalizacja
Działania z zakresu infrastruktury transportu miejskiego, które zostaną wsparte środkami z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, to m.in. tworzenie linii i pętli autobusowych (a także przystanków, dworców przesiadkowych lub dworców intermodalnych) czy zakup stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych i rozwój infrastruktury OZE. Wsparcie obejmie też tworzenie stref czystego transportu oraz inwestycje ograniczające indywidualny transport samochodowy na rzecz ruchu pieszego i rowerowego (dzięki nowym ciągom rowerowym i pieszo-rowerowym, wiatom rowerowym, stacjom samoobsługowej naprawy rowerów, sygnalizacji świetlnej, azylom dla pieszych czy wyznaczonym pasom ruchu dla komunikacji zbiorowej). Kolejny obszar, na który będą przeznaczane środki, to digitalizacja miejskich systemów mobilności i wprowadzenie takich rozwiązań jak wspólne bilety czy koncepcja „mobilność jako usługa”.

Dziennikarz
