Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
22.08.2025 22 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Skuteczna kontrola bezpieczeństwa żywności, czyli sześć w jednym?

   Powrót       08 marca 2019       Ryzyko środowiskowe   

Kompleksową kontrolą bezpieczeństwa żywności powinien zajmować się jeden organ – rekomenduje UE. Tak jest w 23 spośród 28 państw członkowskich. W Polsce zamiast jednej Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności jest sześć organów.

Konsolidacja służb odpowiedzialnych za urzędową kontrolę żywności jest wyraźną tendencją wśród państw członkowskich Unii Europejskiej, wynika z uzasadnienia projektu ustawy(1) o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności z lipca 2017 r. Aż w 14 państwach UE nadzór nad bezpieczeństwem żywności sprawuje minister odpowiedzialny za rolnictwo, a w ośmiu minister rolnictwa wspólnie z ministrem zdrowia, a sam minister zdrowia tylko w jednym państwie.

Unijna zasada

W związku z tym, że na przestrzeni ostatnich lat pojawił się szereg problemów dotyczących żywności oraz pasz, UE dąży do wypracowania podejścia, które w skrócie nazwano „od pola do stołu”. Chodzi o podejście, które gwarantowałoby wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich etapach procesu produkcji i dystrybucji żywności. Nie jest to możliwe, a na pewno jest problematyczne, kiedy poszczególne instytucje mają różne, fragmentaryczne kompetencje i różne umocowanie.

Kto zajmuje się kontrolą żywności w Polsce?

Kontrole sprawuje kilka instytucji, a są to: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN), Inspekcja Weterynaryjna (IW), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Inspekcja Handlowa (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Inspekcja Ochrony Środowiska (w ograniczonym zakresie dotyczącym kontroli stosowania oraz składowania nawozów). Mnogość instytucji może powodować trudność w zachowaniu wzajemnej zgodności w obszarze zaleceń pokontrolnych.

Branża czeka na zmiany

Za reorganizacją służb kontroli żywności w Polsce od lat opowiadają się organizacje branżowe przetwórstwa rolno-spożywczego. Producenci jasno dają do zrozumienia, że są zdezorientowani licznymi kontrolami różnych instytucji i ich wniosków pokontrolnych, które dotyczą np. konieczności dokonania zmian w oznakowaniu w odniesieniu do różnych informacji podanych na opakowaniu tego samego wyrobu.

Rozwiązanie czeka

Tymczasem projekt ustawy jest gotowy. Instytutu Spraw Obywatelskich (ISO) wystąpił właśnie z apelem do marszałka sejmu Marka Kuchcińskiego o wznowienie prac nad tym projektem. Ujawnienie w styczniu br. procederu handlu mięsem chorych krów pokazuje, że system kontroli i monitoringu bezpieczeństwa żywności w Polsce wymaga reorganizacji.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Przypisy

1/ Rządowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=1685

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci (13 lutego 2025)Mokradła dla naszej wspólnej przyszłości. Światowy Dzień Mokradeł 2025 (31 stycznia 2025)Jeść mniej mięsa. Argumenty środowiskowe i zdrowotne (22 stycznia 2025)Ważny krok ku rozpowszechnieniu biopaliw (19 grudnia 2024)Jak postępować z odpadami spożywczymi w gastronomii – z korzyścią dla środowiska i Twojego portfela? (19 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony