Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.05.2021 14 maja 2021

Skuteczna kontrola bezpieczeństwa żywności, czyli sześć w jednym?

   Powrót       08 marca 2019       Ryzyko   

Kompleksową kontrolą bezpieczeństwa żywności powinien zajmować się jeden organ – rekomenduje UE. Tak jest w 23 spośród 28 państw członkowskich. W Polsce zamiast jednej Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności jest sześć organów.

Konsolidacja służb odpowiedzialnych za urzędową kontrolę żywności jest wyraźną tendencją wśród państw członkowskich Unii Europejskiej, wynika z uzasadnienia projektu ustawy(1) o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności z lipca 2017 r. Aż w 14 państwach UE nadzór nad bezpieczeństwem żywności sprawuje minister odpowiedzialny za rolnictwo, a w ośmiu minister rolnictwa wspólnie z ministrem zdrowia, a sam minister zdrowia tylko w jednym państwie.

Unijna zasada

W związku z tym, że na przestrzeni ostatnich lat pojawił się szereg problemów dotyczących żywności oraz pasz, UE dąży do wypracowania podejścia, które w skrócie nazwano „od pola do stołu”. Chodzi o podejście, które gwarantowałoby wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich etapach procesu produkcji i dystrybucji żywności. Nie jest to możliwe, a na pewno jest problematyczne, kiedy poszczególne instytucje mają różne, fragmentaryczne kompetencje i różne umocowanie.

Kto zajmuje się kontrolą żywności w Polsce?

Kontrole sprawuje kilka instytucji, a są to: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN), Inspekcja Weterynaryjna (IW), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Inspekcja Handlowa (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Inspekcja Ochrony Środowiska (w ograniczonym zakresie dotyczącym kontroli stosowania oraz składowania nawozów). Mnogość instytucji może powodować trudność w zachowaniu wzajemnej zgodności w obszarze zaleceń pokontrolnych.

Branża czeka na zmiany

Za reorganizacją służb kontroli żywności w Polsce od lat opowiadają się organizacje branżowe przetwórstwa rolno-spożywczego. Producenci jasno dają do zrozumienia, że są zdezorientowani licznymi kontrolami różnych instytucji i ich wniosków pokontrolnych, które dotyczą np. konieczności dokonania zmian w oznakowaniu w odniesieniu do różnych informacji podanych na opakowaniu tego samego wyrobu.

Rozwiązanie czeka

Tymczasem projekt ustawy jest gotowy. Instytutu Spraw Obywatelskich (ISO) wystąpił właśnie z apelem do marszałka sejmu Marka Kuchcińskiego o wznowienie prac nad tym projektem. Ujawnienie w styczniu br. procederu handlu mięsem chorych krów pokazuje, że system kontroli i monitoringu bezpieczeństwa żywności w Polsce wymaga reorganizacji.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Rządowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=1685

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Rekrutacja do II edycji Climate Leadership zamknięta. Uczestnicy rozpoczęli pracę indywidualną nad projektami (07 maja 2021)Jak jesteśmy chronieni przed szkodliwym wpływem tworzyw sztucznych? Wyniki kontroli NIK (23 kwietnia 2021)Mikroplastiki to siedlisko patogenów (24 marca 2021)55 sygnatariuszy stanowiska ws. planu dla Wspólnej Polityki Rolnej i Paktu społecznego dla polskiego rolnictwa (18 marca 2021)W Polsce w każdej sekundzie do kosza trafia 150 kg żywności (03 grudnia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony