Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.02.2024 24 lutego 2024

Stacje ładowania samochodów elektrycznych co 60 km? Stanowisko europarlamentu

Połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE jest skoncentrowana tylko w dwóch krajach. Czy to wkrótce się to zmieni? PE opowiedział się za przyśpieszeniem rozwoju infrastruktury ładowania elektryków i pojazdów wodorowych.

   Powrót       21 października 2022       Zrównoważony rozwój   

Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie projektu przepisów UE mających na celu przyspieszenie wdrażania stacji ładowania i alternatywnego tankowania (takich jak elektryczne lub wodorowe). Mowa o rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (z ang. AFIR), którego zmiana stanowi część pakietu Fit For 55, czyli unijnego planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 1990 r.).

W swoim stanowisku eurodeputowani przyjęli, że do 2026 r. na głównych drogach UE co 60 km powinien znajdować się przynajmniej jeden punkt ładowania samochodów elektrycznych. - Ten sam wymóg dotyczyłby ciężarówek i autobusów, ale tylko na sieciach bazowych TEN-T i ze stacjami o większej mocy. Będą pewne wyjątki dla regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu – wyjaśniono w komunikacie. Europosłowie proponują również utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru przy głównych drogach UE - co 100 km, a nie co 150 km, jak proponuje Komisja Europejska i zrobienie tego szybciej (do 2028 r., a nie do 2031 r.).

- Stacje tankowania alternatywnego powinny być dostępne dla wszystkich marek pojazdów, a płatności powinny być łatwe. Powinny one wyświetlać cenę za kWh lub za kg i powinna ona być przystępna i porównywalna. Posłowie chcą również, aby do 2027 roku powstał unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych, który będzie dostarczał informacji o dostępności, czasie oczekiwania i cenach na różnych stacjach w całej Europie – dodano.

Połowa wszystkich ładowarek w UE skoncentrowana w dwóch krajach

- Obecnie mamy 377 000 stacji ładowania [pojazdów elektrycznych – przyp. red.] w UE, ale jest to połowa liczby, którą należało osiągnąć, gdyby kraje UE spełniły swoje obietnice. Musimy zająć się tym wąskim gardłem dekarbonizacji i szybko rozwinąć infrastrukturę paliw alternatywnych, aby uratować Zielony Ład – mówi sprawozdawca PE ds. infrastruktury paliw alternatywnych Ismail Ertug.

Analiza danych(1) Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (z ang. ACEA) pokazuje, że połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE jest skoncentrowana tylko w dwóch krajach – Holandii (90 tys. ładowarek) i Niemczech (60 tys.). - Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, pokrywając 90% powierzchni regionu. Różnica między krajami znajdującymi się na szczycie i na dole rankingu jest ogromna. Holandia - kraj o największej infrastrukturze - ma prawie 1600 razy więcej punktów ładowania niż kraj o najmniejszej infrastrukturze (Cypr, z zaledwie 57 punktami ładowania). W rzeczywistości sami Holendrzy mają tyle samo punktów ładowania, co 23 państwa członkowskie razem wzięte – wyjaśnia ACEA.

Jak wyjaśnia Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Polska ma jedną z najmniej gęstych sieci stacji ładowania w UE - na 100 km dróg przypada u nas 0,7 stacji ładowania. Dla porównania w najbardziej rozwiniętych rynkach jest to 64,3 stacje (Holandia), 57,9 stacji (Luksemburg) i 25,8 stacji (Niemcy). Dlatego – jego zdaniem - przyjęcie rozporządzenia AFIR przez Parlament Europejski jest prawdziwym kamieniem milowym w rozwoju elektromobilności – zarówno w UE, jak i w Polsce.

- Rozporządzenie gwarantuje szybki rozwój stacji do ładowania, co powinno skutkować wzrostem sprzedaży nowych samochodów elektrycznych w Polsce. Dokument zakłada, że do końca 2025 r. w Polsce stacja do ładowania samochodów elektrycznych mają znajdować się co 60 km wzdłuż dróg głównych. Dodatkowo przyjęto też wskaźnik ilościowy: na każdy zarejestrowanych samochód elektryczny w kraju ma przypadać co najmniej 1 kW mocy publicznie dostępnych stacji do ładowania. Wskaźnik ten ma być wyższy na młodych rynkach. Jeśli liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych nie przekracza 1%, to na każdy zarejestrowany samochód elektryczny ma przypadać 3 kW stacji ładowania, przy 5% udziału elektryków we flocie 2 kW i dopiero po przekroczeniu 7,5% udziału samochodów bateryjnych wskaźnik dla stacji ładowania ma wynosić 1 kW – wyjaśnia Bujczuk.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Szczegóły tutaj:
https://www.acea.auto/press-release/electric-cars-half-of-all-chargers-in-eu-concentrated-in-just-two-countries/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych ciężarówek (17 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony