© cac_tus
W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w latach 2024–2026 (nr z wykazu 1089(1)). Projekt został przekazany do 14-dniowych konsultacji publicznych i opiniowania.
System zielonych certyfikatów
System świadectw pochodzenia - obok systemu taryf gwarantowanych i dopłat do cen rynkowych oraz systemu aukcyjnego - jest jednym z trzech podstawowych systemów wsparcia odnawialnych źródeł energii w Polsce. - Podmioty uczestniczące w tym systemie otrzymują świadectwa pochodzenia za wytworzoną energię elektryczną z OZE. Prawa majątkowe wynikające z otrzymanych świadectw pochodzenia, tzw. zielone lub błękitne certyfikaty, mogą zostać sprzedane za pośrednictwem Towarowej Giełdy Energii i podlegają tam dalszemu obrotowi – wyjaśniono w Ocenie Skutków Regulacji. Zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii(2), w gestii Ministra Klimatu i Środowiska leży ustanawianie wielkości tego obowiązku, czyli „wolumenu energii wynikającej ze świadectw pochodzenia, które przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające energię odbiorcom końcowym zobligowane jest pozyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki”.
Celem regulacji nie jest równowaga popytu i podaży zielonych certyfikatów
W 2023 r. obowiązek OZE jest ustalony na 12%. Projekt przewiduje dalsze zmniejszanie obowiązku i na kolejne lata ustala go na poziomie:
- 11% w 2024 r.,
- 10% w 2025 r.,
- 9% w 2026 r.
Obowiązek dla tzw. błękitnych certyfikatów w latach 2024-2026 zostanie natomiast utrzymany na dotychczasowym poziomie wynoszącym 0,5%.
- Wielkość udziału określona na tym poziomie przyczyni się do stabilności i przewidywalności warunków funkcjonowania rynku OZE dla wytwórców partycypujących w systemie świadectw pochodzenia – zapewniono w uzasadnieniu projektu.
Uczestnicy systemu świadectw pochodzenia przed kilkoma laty borykali się z ich nadpodażą na rynku, o czym na bieżąco pisaliśmy na łamach Teraz Środowisko.
- Działania regulacyjne zapoczątkowane w 2019 r. doprowadziły nie tylko do ograniczenia nadpodaży zielonych certyfikatów, ale również spowodowały znaczący spadek liczby aktywnych świadectw pochodzenia na kontach uczestników systemu – wskazano w uzasadnieniu projektu. Ponadto zaznaczono, że „celem regulacji nie jest doprowadzenie do równowagi popytu i podaży zielonych certyfikatów w przewidywanym 3-letnim okresie regulacji”. - Stan równowagi byłby niezasadny ze względu na wciąż znaczącą liczbą aktywnych świadectw pochodzenia zapisanych na kontach użytkowników systemu – dodano.
Dominika AdamskaSekretarz redakcji, geograf
Przypisy
1/ Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w latach 2024–2026https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12373957/katalog/12986875#129868752/ art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 z późn. zm.)